Teststasjoner - sted og tider

Teststasjonene er åpne hver virkedag. På Campus Grimstad kan du få både hurtigtest og den utvidede PCR-testen, i Kristiansand får du bare hurtigtest, og må ta PCR-test ved den mobile teststasjonen eller ved den kommunale teststasjonen på Kløvertun. Se under for kontaktdata.

Koronatesteststasjonen på Campus Kristiansand.

Testestasjonen - det hvite umerkede teltet i forgrunnen - ligger i innkjøringen til Campus Kristiansand, ved SiAs nye bygg på Spicheren. Her kan alle få korona-hurtigtest mellom klokka 10 og 14 i ukedagene I helgene er det åpent fra 12 -14 lørdag og søndag. Godkjent test gir innslipp på arrangementer på linje med grønt korona-pass. På Campus Grimstad er testestasjonen like ved Bluebox og hovedinngangen, og åpen hver ukedag fra 12 - 14, her er det stengt lørdag og søndag.

Koronateststasjonene er for alle - studenter og ansatte. Tar du hurtigtest får du grønt korona-pass i løpet av en time. Hvis du er smittefri, vel å merke. Korona-teststasjonene på begge campuser tar hurtigtester hver ukedag en periode framover.

Det er viktig at alle som kjenner symptomer for koronavirus tester seg. Hvis du har symptomer skal du ta direkte kontakt med den kommunale teststasjonen i Kristiansand, det kan du også gjøre i Grimstad, men der tar også teststasjonen ved UiA den utvidede PCR-testen. Se hvordan du får korona-test:

Det er økende smitte både i Grimstad og Kristiansand, kommunehelsetjenestene er urolige - og studiestart med mange som kommer fra alle kanter og som kan glemme smittevernmeteren utpå kvelden, øker faren for at vi får smitteutbrudd på UiA. Det må vi alle forsøke å unnngå, selv om det kan gjøre studiestarten litt mindre full gass-aktig.

Teststasjonene er åpne hver arbeidsdag - sjekk tidene

- Her vil det bli tatt hurtigtester, og behovet vil sannsynligvis øke, sier beredskapsleder og sikkerhetssjef ved UiA, Jan Egil Heinecke.

Campus Grimstad:

Teststasjonen ved hovedinngangen / Bluebox på Campus Grimstad  er åpen hver arbeidsdag fra 12:00 – 14:00 - ikke lørdag eller søndag. tar både hurtig- og PCR-test.

Campus Kristiansand:

Teststasjonen ved Spicheren på Campus Kristiansand er åpen hver arbeidsdag fra 10:00 - 14:00 - mens det er stengt lørdag og søndag.

Her kan du bestille timeavtale - bruk QR.-koden: (Direkte tilgang fra mobil: Trykk på QR-koden, prøv for eksempel "Søk med Google Lens" - og du kommer inn i timebestillingen)

qr-kode for timeavtale ved hurtig-teststasjonen, Campus Kristiansand

Grønt pass eller hurtigtest ved arrangementer

SiA vurderer å kreve koronapass ved noen arrangementer. Grønt koronapass får de som enten er fullvaksinerte eller som har en fersk hurtigtest å slå i bordet med, og noen som har tatt èn dose av to etter bestemte regler. Les mer om grønt pass / korona-sertifikat på helseNorge.no, scroll ned til "Reglene som gir grønt og rødt koronasertifikat i Norge".

- Hvis behovet viser seg å være større enn åpningstidene i testestasjonene nå, vil det bli vurdert å utvide. Men det er et forhold mellom kostnader og antall som vil teste seg, sier sikkerhetssjefen.

Alle må registrere seg med QR-kode

Ved alle innganger til telt, auditorier, klasserom og grupperom er det QR-koder. Det er svært viktig – UiA har satt det som krav – at alle i et rom har QR-registrert seg.

- Det så vi nå i Grimstad. Her ble studenter holdt tilbake til de hadde QR-registrert seg, og det gjorde at smittevernteamet i Grimstad kommune har en langt lettere jobb med å spore opp de som nå må teste seg. Vi kunne vært nødt til å gripe til langt mer drastiske virkemidler om vi ikke hadde hatt QR-kodene å gå etter, sier Heinecke.

Kommuneoverlegene og smittesporingsenhetene i både Grimstad og Kristiansand er svært opptatt av at alle registrerer seg med QR-koder, siden det letter sporingsarbeidet så mye.

Korona-test stasjon 30 august ff