Med det nye personvernregelverket får bedriftene større ansvar for personvern, og du får mer kontroll over dine opplysninger. Men hvordan vil det nye regelverket egentlig påvirke deg? Trekning onsdag 31. oktober.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Har du tenk over at personopplysninger er en handelsvare? Selskap ser kommersielle muligheter knyttet til dine personopplysninger. Det du etterlater deg av digitale spor i sosiale medier, netthandel og andre internettbaserte tjenester kan dermed skape god avkastning for selskap. Det er vi mennesker som er varen og våre personopplysninger kan selges på samme måte som en handelsvare. I forlengelsen av dette blir personopplysninger også en attraktiv handelsvare for kriminelle.
Les mer om hva dine personopplysninger er verdt for kriminelle her:
Den 25. mai 2018 trådte en ny lov for personvern, GDPR (General Data Protection Regulation) i kraft. EUs nye personvernforordning (GDPR) ble norsk lov 20. juli 2018. Den nye lovgivningen påvirker måten vi samler inn, bruker og lagrer personopplysninger på. Formålet med den nye lovgivningen er å gi deg større kontroll over opplysninger som er registrert om deg selv.
Regelverket gjelder i hele EU og EØS, men er også utvidet til å gjelde for alle virksomheter som behandler data om innbyggere i EU. Sanksjonene ved å ikke følge regelverket kan være bøter opp til fire prosent av selskapets årlige omsetning eller 20 millioner euro.