0
Hopp til hovedinnhold

Svære diskusjoner om mammaperm, skatt og velferdsstaten etter UiAs Ferrell-svar

Universitetet i Agders svarvideo til Will Ferrell kombinerer humor og substans, og har startet store diskusjoner på Twitter, YouTube og Reddit. Videoen er nå den mest sette svarvideoen på YouTube og samlet antall visninger på flere sosiale medieplattformer har nå passert en million med god margin.

Starring Rector Sunniva Whittaker and pregnant-for-a-day Susanne Hulda Tollerød

Oppdatert fredag 12. februar kl 11:30.

Videoen, med rektor Sunniva Whittaker i spissen, ble publisert lørdag ettermiddag i flere av UiAs kanaler. Fredag morgen bikket YouTube-versjonen 615.500 visninger, uten bruk av verken reklamebyrå, kjendiser eller sponsede innlegg i sosiale medier. Det er mer enn noen andre norske svar, inkludert versjonene til Circle K, Visit Norway, Bertel O. Steen og Audi Norge. 

Når man legger til visninger på UiAs og andre profiler på Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn er tallet torsdag godt over en million. Visninger hos redaksjonelle medier som har fått tillatelse til å dele filmen på egne plattformer kommer i tillegg, og det er trolig enda større tall.

Substans slår kjendiser?

Øivind Moen Eskedal (øverst) og Morten Tjosås Torjussen regisserte og produserte videoen.

Øivind Moen Eskedal (øverst) og Morten Tjosås Torjussen regisserte og produserte videoen.

– En teori kan være at kombinasjonen mellom humor og substans har funket bedre i dette tilfellet enn humor og kjendiser, fordi det har skapt diskusjoner i flere sosiale medier. Videoen har satt i gang relativt opphetede diskusjoner, både i kommentarfeltet på YouTube, på Twitter og ikke minst på Reddit, sier kommunikasjonsdirektør Øivind Eskedal.  

– Diskusjonene dreier seg først og fremst om foreldrepermisjon, norsk oljeproduksjon og hvorvidt det faktisk er gratis for utlendinger å studere i Norge. Diskusjonene kan være en medvirkende årsak til at seertallene fortsetter å stige, sier Eskedal. 

Tusener på tusener

Responsen tyder på at det ble bra. Videoen er ble lagt ut lørdag ettermiddag og delt på en rekke sosiale medier: Fram til klokken 11:30 torsdag 11. februar har vi har vi nå passert godt over en million visninger, medfølgende visningstall: 

 På det meste så langt ble videoen sett 400 ganger i minuttet. Det skjedde tirsdag ettermiddag norsk tid . 

Publiserte versjoner i UiAs kanaler

I tillegg kommer en rekke medier norsk og utenlandske medier som har formidlet videoen i egne kanaler.

“Norway has responded to Will Ferrell`s Superbowl commercial about electrical vehicles. It`s the best two minutes you`ll spend», skriver den canadiske twitterkontoen Goodable. De har delt videoen og via deres konto er den spilt av 303.200.000 ganger (tall fra fredag). Der ligger også en mengde kommentarer og diskusjoner. IMGUR har 135.000 - med mange klipp og morsomme kommentarer, britiske The Independent gjør en artikkel på videoen, og Dagbladet har sekssifret antall klikk på sin sak - for å nevne noen.

Ulike youtubere kommenterer filmen på egne kanaler, som for eksempel Hasabani som her spiller av hele videoen i sitt Twitch-show og kommenterer underveis.

podcasten til Bet David sitter de og ser på UiA-filmen og bruker tid på å snakke om Norge.

Universitetsavisa i Trondheim har snakket med rektor Sunniva Whittaker om suksessen, Kom24 - for kommunikasjonsfolk - har snakket med kommunikasjonsdirektør Øivind Eskedal.

Egne krefter

"Sorry, (not sorry)", er tittelen på UiAs uhøytidelige filmrespons. Ideen kom på tirsdag, planlegging og manus skjedde innimellom alt annet på onsdag og torsdag og opptak og redigering fredag og natt til lørdag.

Konstituert kommunikasjonsdirektør Øivind Eskedal er initiativtaker og hadde regi på filmen. Hele produksjonen er løst med interne krefter.

– Alle jobber ved UiA, forskeren er forsker, den amerikanske studenten er amerikansk student og rektor er rektor. Det er mange å takke både foran og bak kamera, men jeg nevner Morten Torjussen fra Mediesenteret spesielt. Han er usedvanlig dyktig, og jobbet langt inn i de sene timer natt til lørdag for å få dette ferdig. Og så må vi takke rektor for tilliten hun viste oss ved å være med på dette, sier Eskedal.

– Det var gøy å være med på en litt annerledes dag på jobben, sier rektor Sunniva Whittaker og må innrømme at det gikk litt ut på lørdagskvelden før hun våget å selv å se det ferdige resultatet.

– Jeg har fått hilsener fra fjern og nær hele helgen, og det er veldig artig å se at vi som universitetet får så mye skryt for å kunne snu oss rundt og samtidig se på verden med litt humoristiske briller, sier hun.

Ikke gravid

Den gravide i filmen jobber som innholdsrådgiver for web i UiAs kommunikasjonsavdeling og heter Susanne Tollerød. Hun stilte med pute på magen og tok med ski på jobb på fredag.

Forskeren i døra er Therese Birkeland, stipendiat ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon og forsker nettopp på batterier.  

Studenten er Gabrielle Katsue Klein fra Seattle, Washington, USA, og Olaf spilles av Thomas Eikeland Fiskaa, koordinator for design i Kommunikasjonsavdelingen.

Fisker med anker i vrimlehallen Vilhelm Krags hall er rådgiver for sosiale medier, Andreas van der EyndenOg hvorfor bar han på ankeret, spør du kanskje: Det var et hint til Will Ferrell selv og hans mest kjente film: Anchorman! 

Øivind Moen Eskedal (fra venstre), Morten Tjosås Torjussen og Andreas van der Eynden med Sunniva Whittaker i trappa. (Foto: Arne Martin Larsen)

Øivind Moen Eskedal (fra venstre), Morten Tjosås Torjussen og Andreas van der Eynden med Sunniva Whittaker i trappa. (Foto: Arne Martin Larsen)

Gabrielle Katsue Klein - student fra Seattle, Washington, USA

Gabrielle Katsue Klein - student fra Seattle, Washington, USA

Ph.d.-stipendiat Terese Birkeland forsker på batterier.

Ph.d.-stipendiat Terese Birkeland forsker på batterier.

Something fishy - Olaf alias Thomas Eikeland Fiskå.

Something fishy - Olaf alias Thomas Eikeland Fiskå.

Susanne Hulda Tollerød - gravid en hel ettermiddag.

Susanne Hulda Tollerød - gravid en hel ettermiddag.

Rektor Sunniva Whittaker

Rektor Sunniva Whittaker