Styrker sikkerheten til humanitære hjelpearbeidere

Tirsdag 10. og onsdag 11. mai markerer UiA starten på et tre år langt europeisk forskningsprosjektet som skal gjøre det tryggere og mer effektivt å være hjelpearbeider i felten.

STYRKER SIKKERHETEN: Tirsdag kommer nær 30 forskere fra åtte land til UiA for å starte forskningsprosjektet iTRACK som skal styrke sikkerheten for hjelpearbeidere verden over, her ved fire av dem: F.v. Dr. Heide Lukosch og professor Bartel Van de Walle, begge fra det tekniske universitetet i Delf; Professor Tina Comes, prosjektleder fra UiA, og professor Alexander Verbraeck, også han fra Delf-universitetet.

Selve prosjektet  iTRACK – som står for står for Integrated system for real-time tracking and collective intelligence in civilian humanitarian missions, handler om å gi hjelpearbeidere i humanitære organisasjoner bedre sikkerhet og mer effektive arbeidsmuligheter når de er i felten.

Systemet skal etter planen testes og piloteres i Midtøsten, med case-studier i Jemen og for syriakrisen.

Nær 300 drept, kidnappet eller skadet

- Sammen skal vi utvikle neste generasjons intelligente sporings-plattform for hjelpearbeidere, sier professor Tina Comes ved UiAs Senter for integrert krisehåndtering (SIEM), som også leder det store forskningsprosjektet.

Professor Tina Comes

Professoren ved Fakultet for teknologi i Grimstad forteller at bakgrunnen for prosjektet er et økende antall tilfeller av vold mot humanitære bistandsarbeidere i verden. Bare i 2012 ble 274 hjelpearbeidere drept, kidnappet eller alvorlig skadet, ifølge Aid Worker Security Report.

Se også: Når katastrofen skjer

Samarbeider med WFP

CIEM skal sammen med de øvrige partnerne i prosjektet, blant dem verdens største humanitære hjelpeorganisasjon Verdens matvareprogram (WFP) samt agderbaserte Teknova, utvikle en løsning som sporer mannskapene, og som også gjør det enklere for hjelpeledere å ta gode beslutninger basert på sanntidsanalyse av tilgjengelig informasjon.

- Ved å kombinere en avansert situasjonsanalyse og forhåndsdefinerte retningslinjer for trygghet i felten, kan systemet ikke bare være med på å trygge hjelpearbeidere i felten, men vil også kunne identifisere trusler og varsle hjelpearbeiderne på bakken, og gi råd om sikkerhetsfremmende beslutninger til de som koordinerer innsatsen, forklarer Comes.

Finansieres av EU

Prosjektet, som støttes med 38 millioner kroner fra EU, inngår nå i en portefølje på tre Horisont 2020-prosjekter for CIEM. Fra før jobber senteret med prosjektene COMRADES og Smart Mature Resilience.

Se også: To Horisont 2020-prosjekter til CIEM

Partnere fra Europa og USA

Med i iTRACK-prosjektet inngår partnere fra Norge, Storbritannia, Spania, Finland, Luxemburg, Frankrike, Nederland, Italia og USA. De kommer alle til UiA og Agder 10. og 11. mai for å planlegge de siste detaljene i prosjektet, treffe hverandre og rede grunnen for et godt samarbeid.

- Noe av det mest spesielle med detter prosjektet er tverrfagligheten. Den er videre enn i mange andre prosjekter jeg har vært med i, sier Tina Comes.

Partnerne i prosjektet er:

Universiteter og forskningsinstitutter:

KATASTROFESTYRING: En gruppe mennesker samlet rundt plakater med informasjon om skadeomfang på Filippinene etter tsunamien i november 2013. Et mål med iTRACK er å gjøre informasjonen bedre. (Ill. Foto: Privat).

Ikke-statlige organisasjoner (NGOer):

Fem små og mellomstore bedrifter (SMB) og en industriell partner er også med:

• INTRASOFT International, et IT-selskap som vil være ansvarlig for programvaren til iTRACK-plattformen (Luxemburg).
  • Trilateral Research, et konsulentfirma som gir kompetanse på personvern og etiske problemstillinger (UK)
  • K-NOW, kommersialisering av forskningsbasert kunnskapsteknologi (UK)
  • Treelogic, IKT-basert forskning og utvikling (Spania)
  • Teleplan Globe, sikre kommunikasjonssystemer, er et norsk selskap.
  • I tillegg vil ARTTIC, et fransk konsulentselskap, fungere som prosjektadministrator og lede aktivitetene relaterte til formidling.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen