Studiestart: 10. august braker det løs

Konserter, faddere som viser nye studenter rundt, nye fjes, kjente fjes, spenning om hvem de andre er under oppropet – og høytidelig offisiell åpning der Jonas Gahr Støre er hovedtaler. Velkommen!

10. august betyr forandring, nye opplevelser, utfordringer og mye moro for tusenvis av nye UiA-studenter.

I sommer har det vært stille på campusene, men bak i kulissene blir det jobbet iherdig for å gjøre klart til årets studiestart.

Offisiell åpningsseremoni

Den offisielle åpningen foregår på

• Campus Kristiansand klokken 11:00 og på
  • Campus Grimstad klokken 13:30.

I år er Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre hovedtaler på studiestarten. Rektor Torunn Lauvdal og leder for Studentorganisasjonen i Agder (STA) Silje Wingereid Hammerstad ønsker velkommen til Universitetet i Agder, og gir noen gode råd og tips med på veien inn i studentlivet.  Ordførerne Hans Antonsen i Grimstad og Arvid Grundekjøn i Kristiansand ønsker velkommen til sine byer under åpningsseremonien.

Jonas Gahr Støre, leder i Arbeiderpartiet

Obligatorisk oppmøte

Alle nye studenter må møte på oppropene. Tid og sted for oppropene finnes på www.uia.no/opprop.

Studiestartfestivalen

Studiestartfestivalen er den perfekte velkomst for nye studenter som skal studere på Sørlandet. Studiestartfestivalen kan følges på egne Facebooksider for Campus Kristiansand og Campus Grimstad. Mandag 10. og torsdag 11. august arrangeres mange konserter og sosiale tilstelninger, både på plenen ute og inne på studenthusene Bluebox og Østsia.

Alle arrangementene er tilgjengelig på egen Studiestartkalender og  i Unibyappen.

Ny student? Fortvil ikke! Vi passer på deg.

Som ny student blir man en del av en «faddergruppe». Alle nye studenter får tildelt faddere under oppropsmøtene ved de ulike studiene. Fadderordningen skal hjelpe nye studenter i gang, primært sosialt, men også hjelpe til med å bli kjent på campus og i studiebyen sin.

Les alt om fadderordningen ved UiA her.

Nytt av året

I år ble ny versjon av Studentweb lansert. Via Studentweb må alle studenter semesterregistrere seg og melde seg opp til eksamen. Det nye brukergrensesnittet er enklere og mer brukervennlig enn tidligere.

Om noen likevel trenger hjelp til å semesterregistrere seg, står en fin gjeng parat i Vilhelm Krags hall på Campus Kristiansand eller i Gata på Campus Grimstad de tre første dagene for å hjelpe. Ellers er det også god hjelp å få på Servicetorgene på campusene.

Nytt av året er også studentbevisappen. Appen fungerer som studentbevis hos blant annet Studentsamskipnaden i Agder (SiA) og for kollektivtransport, og er gyldig på lik linje med studentkort og den gamle papirkvitteringen. Man må fremdeles ha studentkort for å få tilgang til bygg, låne bøker og skrivere.

Da er det bare å smøre seg med solkrem og tålmodighet og vente på opptaket. Lykke til!

Alt om høstens studiestart finner du på Studiestartsidene.

Fra studiestarten 2014