Studentvalg ved UiA 17.-28. oktober

Årets studentvalg til fakultetsstyrene og Studentparlamentet holdes i perioden 17. - 28. oktober. Nær 60 representanter skal velges. Frist for å fremme kandidater er 5. oktober.

I vrimlehallen

- Vi håper på både gode kandidater og god oppslutning om valget. Det er ennå litt tid til valgkampen starter, men allerede nå kan det være lurt for de som vurderer å stille til valg, å orientere seg om mulighetene, sier  Kai Steffen Østensen, leder av Studentorganisasjonen i Agder (STA), som står bak valgene.

To valg på en gang

Kai Steffen Østensen

Kai Steffen Østensen. Foto: Arne Borgersen/STA

Det skal velges studentrepresentanter til disse vervene ved studentvalget i oktober:

• Til fakultetsstyrene – det øverste organet til fakultetene og lærerutdanningene. Fakultetsstyrene og styret for lærerutdanningene har et overordnet ansvar for at virksomheten ved fakultetene og lærerutdanningene holder høy kvalitet.
  • Til studentparlamentet- det øverste organet til Studentorganisasjonen i Agder (STA). Studentparlamentet behandler saker som omhandler studentenes velferd, økonomiske, sosiale og faglige aspekter. Det velger også representanter til alle råd, styrer og utvalg ved UiA, SiA og STA.

Se også tillitsvalgt-siden hos STA her!

Sentrale datoer

Fire sentrale datoer og perioder i forbindelse med høstens studentvalg:

• 19. september: Formell utlysning av valgene ved melding i Fronter og e-post til alle studentene.
  • 19. september – 3. oktober: Fristperiode for å fremme kandidater
  • 3. oktober: Klagefrist på manntallet. (OBS: studentene må selv sjekke om de er oppført i manntallet!
  • 17. - 28. oktober: Valgkamp- og stemmeperiode, elektronisk valg i Fronter.

Nær 60 skal velges

I alt skal nær 60 studentrepresentanter og vararepresentanter velges i årets studentvalg. Her er en oversikt over de som skal velges, fordelt på/fra fakultetene:

Fakultet for samfunnsvitenskap

Til fakultetsstyret: To representanter (en fra hvert kjønn) og to vararepresentanter (en fra hvert kjønn).

Til Studentparlamentet: Fire representanter og fire vararepresentanter. OBS: De som får flest stemmer – uavhengig av kjønn - velges.

Handelshøyskolen ved UiA

Fakultet for helse og idrettsvitenskap

Fakultet for humaniora og pedagogikk

Fakultet for kunstfag

Til Studentparlamentet: To representanter og to vararepresentanter. OBS: De som får flest stemmer – uavhengig av kjønn - velges.

Fakultet for teknologi og realfag

Til fakultetsstyret: Det skal velges to representanter (en fra hvert kjønn) og to vararepresentanter (en fra hvert kjønn).

Til Studentparlamentet: Fem representanter og fem vararepresentanter. OBS: De som får flest stemmer – uavhengig av kjønn - velges.

Lærerutdanningene

Til Styret for lærerutdanningene: Tre representanter og tre vararepresentanter.

Kontaktpersoner på alle fakulteter og Avdeling for lærerutdanning

Spørsmål om studentvalget rettes fortrinnsvis til Studentsamskipnaden i Agder (STA), til leder.

Men det er også mulig å spørre fakultetenes kontaktpersoner. Disse er fakultetsdirektørene samt: