Jump to main content

Studentracing: Sterk innsats på Silverstone

Studentorganisasjonen Align Racing har fått kjørt sin nye formelbil på den legendariske Silverstone-banen i England. Hele lagets innsats, fra markedsføring til ingeniørteknikk, blir vurdert, og Align Racing havnet til slutt på en flott 13. plass av 81 deltagere.

Bilde av bilen på Silverstonebanen.
Formulabilen Solan i aksjon på Silverstone. Foto: Align Racing

Reisebrev fra Align Racing:

Etter nesten en uke i Storbritannia er vi på vei hjemover fra en av verdens største studentkonkurranser - som avholdes på Silverstone. Konkurransen har et tverrfaglig fokus og det er en rekke tester man skal gjennom - både ingeniørteknisk og relatert til økonomi og markedsføring. Det, sammen med viktigheten av å ha et godt team, er årsaken til at teamet vårt består av over 60 studenter (i underkant av 30 var med til Silverstone) fra ti ulike studieretninger.

Elias Haaø, som var en av sjåførene på Solan, forteller om hvordan det var å kjøre på Storbritannias Formel 1-bane et par uker etter at Lewis Hamilton tok sin sjette Silverstone-seier, og dermed satte fører-rekord for den historiske banen:

- Langt mye mer nerver på Silverstone enn det er å kjøre hjemme på testing.Det er nå det gjelder. Nå må man prestere for hele teamet samtidig som det er flere tusen tilskuere som har øynene på deg. Så fort jeg fikk stroppet meg fast i bilen forsvant nervene. Man glemmer det som er rundt en og begynner å fokusere på oppgaven, å få Solan gjennom alle rundene. Det har vært en helt fantastisk opplevelse, sier Haaø.

Gruppebilde av deltagerne fra Align Racing.

Align Racing består av over 60 studenter. I underkant av 30 var med til England i juli. Foto: Align Racing

Målet om topp 20

Når det gjelder prestasjonen vår i årets konkurranse har den overgått de fleste forventninger. Det var mange medlemmer som hadde et håp om en topp 20 plassering, men det var en felles enighet om at det ville bli vanskelig. Etter et par dager med konkurrering ble derimot håpet om en topp 20 plassering tent igjen. Til tross for noen utfordringer knyttet til den tekniske inspeksjonen gikk vi gjennom alle de statiske testene på fredag - som gjorde at vi fikk delta i de dynamiske testene. Det er nemlig ingen selvfølge. Faktisk var det kun 33 av 81 biler som komme seg gjennom de strenge kravene som stilles til tekniske løsningene og sikkerhet.

På lørdag og søndag fikk sjåførene våre derfor prøve seg i ulike tester på den legendariske Formel 1-banen. Øvelsene vi var gjennom var åttetallskjøring, sprint, akselerasjon og endurance. Når vi fortløpende så resultatene fra de ulike øvelsen innså vi at vi var på vei mot et godt resultat.

Dette er Align Racings andre formulabil. Foto: Align Racing

Bilde av bilen på banen.

Verdt å følge med på

Det var først når vi mottok resultatene fra en kostnadspresentasjon og en business logic case at vi virkelig innså at vi var på vei mot målet vi hadde satt oss. Vi endte på 14. plass for business logic casen og var finalist for kostnadsrapporten vår. Etter finalen på lørdag endte det med en tredjeplass, noe som er utrolig sterkt og over all forventing. Lørdag ble vi også tildelt tredjeplass i markedsføringskonkurransen.

Først mandag morgen fikk vi se de endelige resultatene - og for en konkurranse vi har lagt bak oss! Vi havnet på en 13. plass, som er lagt bedre enn noen av oss hadde turt å håpe på før vi satte i gang. Det ble på søndag sagt fra speakeranlegget at teamet fra UiA er verdt å følge med på å tiden fremover og hvis vi fortsetter å forbedre oss så får han nok rett.

Følg med Align Racing på Facebook!