Studenter lager e-læring for ansatte

Studenter ved Universitetet i Agder har snudd hverdagen på hodet, og har utviklet et interaktivt e-læringskurs for ansatte. Arbeidet er en del av Ingfrid Nilsen Karlsens (23) og Thomas Haugenes (26) bacheloroppgave.

nn

Ingfrid Nilsen Karlsen (24) og Thomas Haugene (26) har designet det interaktive e-læringskurset for UiAs ansatte som del av bacheloroppgaven sin i multimedieteknologi- og design. (Foto: Privat)

Statlige virksomheter har som en del av regjeringens satsing på effektivisering fått pålegg om digitalisering i offentlig sektor. Studentenes e-læringskurs er laget på oppdrag fra Studieavdelingen ved UiA.

Nyansatte får digital opplæring fra dag 1

Universitetene bruker Felles Studentsystem (FS) for å holde orden på alle aktiviteter studentene gjør i sine studier. Systemet er omfattende, og opplæring er helt nødvendig for ansatte som skal bruke systemet. Fram til nå er opplæring gitt månedlig som klasseromsundervisning, men med det digitale kurset kan ansatte nå begynne med opplæringen samme dag som de starter i jobben.

Ingfrid Nilsen Karlsen (23) og Thomas Haugene (26) er begge avgangsstudenter på bachelorprogrammet i multimedieteknologi- og design. Studentene lager det tekniske fundamentet for kurset og legger til rette for ulike presentasjonsformer som animasjoner, skjermopptak og interaksjoner, mens ansatte i studieavdelingen leverer innholdet til kurset.

– Vi kan jo ikke noe om studieadministrasjon. Vi er designere og utviklere, selve innholdet i kurset må universitetet levere, sier student Ingfrid Nilsen Karlsen.

Her kan du teste kurset:

Etterlyste - men laget det selv

– Vi har etterlyst et slikt kurs fra UNIT, som er leverandøren av systemet, men det har vist seg å være vanskelig å få prioritert dette. Det er ikke uvanlig at institusjonene utvikler egne forteller seniorrådgiver og prosjektleder for kurset Dag Olav Nilsen.

– Det er heller ikke uvanlig at de beste løsningene av slike initiativer overlates til leverandøren og etter hvert blir en del av systemet, legger Nilsen til.

Samskaping i praksis

Assisterende studiedirektør Marlene Romme Mørch er begeistret over prosjektet, og framholder at slike prosjekter griper rett inn i kjernen av regjeringens digitaliseringspålegg. Dessuten passer det svært godt med universitetets visjon «Samskaping av kunnskap».

– Både mediestudentene og avdelingens ansatte er fortrolige med digitale hjelpemidler. Det var en overgang da landet ble stengt ned fredag 13. mars, campus ble stengt og både studenter og ansatte ble sendt hjem for å jobbe hjemmefra. Men jeg har inntrykk av at både ansatte og studentene raskt tilpasset seg den nye situasjonen, avslutter Mørch.