Studenter har kroppsøving på nett

UiA har flere studieretninger som frem til koronakrisen krevde fysisk oppmøte og lagspill. Nå foregår praksisen på video landet rundt.

Bilde av student Kaja Gray som bruker en volleyball.
Her er student Kaja Gray i gang med teknikktrening i volleyball. Treningen filmes, og sendes inn digitalt for tilbakemelding. Foto: Privat

– Koronakrisen traff oss hardt, like før en periode med mye praktisk idrett. Vi hadde blant annet planlagt skikurs på Hovden uka etter at campus stengte, og det ble vi nødt til å avlyse. Det var stor skuffelse i studentgruppa, sier førstelektor i idrettsvitenskap Ketil Østrem.

Han er studieprogramleder for bachelorprogrammet i idrett, og underviser også i kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen.

Sendte baller Norge rundt

– Nå skjer alt teoretisk på Zoom og andre digitale plattformer. Vi har gått for en alternativ måte å gjennomføre ballspill og frisbee, ved hjelp av video. Tilgang på utstyr ble fort en utfordring, ettersom mange av studentene har reist hjem på grunn av koronakrisen, sier Østrem.

Bilde av førstelektor Ketil Østrem.

Førstelektor Ketil Østrem er studieprogramleder for bachelorprogrammet i idrett.

De satte i gang med å sende fotballer, basketballer og frisbeer hjem til studentene, slik at studentene kunne ha tilgang på godt utstyr til undervisningen. Studentene får videooppgaver knyttet til pensum, og leverer inn videoer av teknikkøving.

To av studentene som nå er i gang med dette er Line Franck og Kaja Gray.

– Viser at de bryr seg

– Dette halvåret skulle være det gøyeste og mest givende, og vi hadde virkelig sett frem til turen til Hovden. Men når dette først skjedde, hadde ikke universitetet noe annet valg enn å avlyse. Jeg opplever at universitetet tilrettelegger så godt det kan, og de som underviser viser at de bryr seg, sier Gray.

Studentene trener tekniske balløvelser hjemme, filmer dem og sender dem til underviserne for tilbakemelding. Denne prosessen ville vanligvis ha blitt gjort med fysisk oppmøte og direkte tilbakemeldinger.

– Du er avhengig av å ha noen andre som filmer deg, og det tar lengre tid å få tilbakemeldinger. Det er så klart litt kjedeligere og mer tungvint, men det er den beste løsningen når ting er som de er, sier Franck.

Trenger øyekontakt

I tillegg til skitur til Hovden, sto også klatring og kajakk på planen for våren. Kroppsøving-studentene har blitt hardest rammet.

– Den ideelle læringssituasjonen vår er med direkte øyekontakt, det har vi virkelig fått erfare. Det er mye mer utfordrende å gi tilbakemeldinger på fysiske prestasjoner når en bare ser på video. Det er ikke tvil om at vi har fått en digital kompetanseheving med koronakrisen, men vi gleder oss veldig til det er over, sier Ketil Østrem.

Det gjør også studentene.

– Nå har vi fått vite at vi kan få gjennomføre en leirskole etter hvert, men den blir litt redusert. Vi vet lite om høsten, og jeg har selv søkt utveksling og ser ikke veldig lyst på det. Men det er korona som bestemmer, ikke studenter eller universitetene, sier Kaja Gray.