Studenter blir profesjonelle i eget byrå

Gjennom mediebyrået «Makro Media» tar studenter oppdrag for eksterne kunder. En av filmene nærmer seg to millioner visninger.

Mari Halvorsen, Kim Andre Jørgensen og Lars Nicolay Løvdal i Makro Media.

Makro Media ute på oppdrag. Mari Halvorsen, Kim Andre Jørgensen og Lars Nicolay Løvdal jobber i byrået ved siden av studiene.

– Det er gøy å se at kundene blir fornøyd, sier Katrine Kolnes.

Hun går tredje året på bachelorstudiet i multimedieteknologi og -design, og har involvert seg i studentselskapet Makro Media. Nå sitter hun i redigeringsrommet i Grimstad og jobber med en instruksjonsvideo for et lokalt firma.

Katrine Kolnes.

Katrine Kolnes redigerer en instruksjonsvideo for et lokalt firma, ett oppdrag hun har fått gjennom Makro Media.

– Å gjøre et oppdrag for en kunde skiller seg fra skoleoppgavene på flere måter. Når vi har en kunde som skal bruke produktet, gir det en ekstra motivasjon til å prestere og du legger mer arbeid i det, sier Kolnes.

Hun jobber med foto, redigering og grafikk, og samspillet med kunden skaper en annerledes arbeidsprosess enn ved skoleoppgaver.

– Vi må forsøke å forstå hva kunden vil ha og komme opp med ideer som passer dem, i motsetning til en skoleoppgave hvor du bestemmer det meste selv, sier Kolnes.

Hun mener læringsutbyttet blir høyere når hun gjør reelle oppdrag.

– Du utvikler deg for hver gang og lærer av feilene du gjør. Sist jeg var ute på oppdrag merket jeg at ting gikk slag i slag. Jeg vet hvilke videobilder jeg vil ha, og bildene blir finere når jeg har gjort det før. Man blir bedre av trening, sier Kolnes.

Bygger CV

Studentene får erfaring i arbeidslivet, noe som er et viktig bidrag til deres CV.

– I mediebransjen er det viktig å ha referanser og lage ting hvor du viser hva du er god for. Om du skal selge deg inn til en arbeidsgiver eller drive for deg selv senere er det helt avgjørende å ha noe å vise frem, sier Kolnes.

Makro Media er et prosjekt ved UiA og et tilbud til studenter som tar bachelor- eller mastergrad i Multimedia og e-læring. Arbeidet kommer i tillegg til skolearbeidet og byrået tilbyr en rekke tjenester innen medieproduksjon.

Studentene i byrået gjør blant annet flerkameraproduksjoner fra konserter og arrangementer, lager reklame- og promoteringsfilmer og strømmer alle hjemmekampene til Amazon Grimstad.

Overingeniør ved Institutt for IKT, Tore Helleland Næss, mener arbeidet i Makro Media er svært nyttig for studentene. Han ser de skjerper seg ekstra med en kunde involvert og læringsutbyttet blir høyt.

Også han trekker frem at det er viktig å ha gode referanser når man senere skal søke jobb eller tilby oppdrag.

– I denne bransjen betyr det ofte mer å kunne vise til at du har gjort oppdrag for noen store kunder, enn om du har fått B i et fag, sier Næss.

Drives av studenter

Makro Media drives og administreres av studentene selv, med støtte fra lærere ved UiA. Studentene i byrået er på ulike steder i utdanningsforløpet. Erfarne studenter blir prosjektledere med ansvar for gjennomføring av enkeltoppdrag.

Som prosjektledere kan studentene få litt lønn, men ellers går inntektene til utvikling av gruppa og læringsmiljøet.

– Grunntanken er klinkende klar; at dette gjøres for å lære. Inntektene vi får brukes på kurs, foredrag, utstyr og sosiale sammenkomster. Vi legger vekt på å utvikle et godt miljø og mye av inntektene har gått til mat så langt. Mange jobber her uten å tjene noe. Da er det fint å ha litt bevertning når vi skal ha kurs og foredrag. Det gjør det litt hyggelig og studenteneføler de blir satt pris på, sier Næss.

Kommer på toppen av studiene

Opptak under skifestivalen i Grimstad.

Makro Media gjør opptak under skifestivalen i Grimstad.

For kundene er Makro Media et rimelig alternativ, men man må regne med at det tar lenger til å få gjort produksjonene enn om man hadde gått til et kommersielt byrå.

– Arbeidet med Makro Media skjer etter skoletid. På dagtid er studentene opptatt med studier. Vårt fokus er ikke å ta mange oppdrag, men læringen som ligger i det. Skal studenten lære av det er det også viktig at de bruker tid. Vi har en styregruppe som samles hver uke, der vurderes mulige oppdrag og om vi har bemanning og kompetanse til å ta dem, sier Næss.

Makro Medias oppdrag er ofte enkeltoppdrag som går over et par måneder. I tillegg har byrået mål om å gjøre noen større oppdrag, som de kan markere seg gjennom.

– Vi gjorde alt etterarbeid av opptakene fra TEDx-konferansen i Arendal i 2014. Et av foredragene derfra nærmer seg to millioner visninger, noe som er mest i Skandinavia. Da er det litt stas at vi har redigert det, og ikke minst er det veldig positivt at et miljø som TEDx Arendal ønsker å bruke Makro Media og ser på oss som en profesjonell aktør, sier Næss.

I 2015 har selskapet også laget en serie i sju episoder kalt «Festivalreisen». Her tester de to programlederne ut ulike festivaler i Norge, helst dem med et litt annerledes konsept. Serien er beregnet for nett-TV og det jobbes med å selge den til en nasjonal aktør.

Se trailer for «Festivalreisen»

Studer Multimedieteknologi og -design ved UiA

Makro Medias hjemmeside