Jump to main content

Studentbedrift gjør digitalisering mer effektivt ved hjelp av kunstig intelligens

Ved hjelp av kunstig intelligens bygger studentene i Gridd.ai Robotics en digital konsulent til bruk i store organisasjoner. Målet er å slå gjennom internasjonalt.

Lage Isachsen Gundersen og Johan Wedel, foto
Fra venstre: Lage Isachsen Gundersen og Johan Wedel.

Tekst og foto: Ingrid Dihle

Studentene stakk av med hovedprisen i den årlige idékonkurransen Innovasjon UiA, en konkurranse for unge entreprenører og gründere ved UiA som har en god og gjennomtenkt forretningsidé. Gridd består av Lage Isachsen Gundersen, daglig leder og masterstudent i siviløkonomi, og Johan Wedel, teknologisjef og masterstudent i IT og informasjonssystemer.

Gridd har utviklet Conrad, en digital konsulent som kan analysere og kartlegge interne prosesser ved å direkte kommunisere med ansatte i bedriften. Ved å utvikle spesialtilpassede prosessmoduler, kan Conrad effektivisere organisasjonens digitale transformasjon.

– Mange statlige og private organisasjoner har store problemer med å samle inn data for å kartlegge og analysere prosessene sine. Conrad er en løsning som drastisk endrer dette arbeidet ved å redusere konsulentbehovet, sier Wedel.

Gridd samarbeider med IBM (International Business Machines) og bruker deres kunstige intelligens Watson til å utvikle algoritmen. Ved å digitalisere prosesser innad i bedrifter, vil det effektivisere jobben til mange. Gridd håper dette vil føre til et bedre miljø på flere arbeidsplasser.

– Mange blir engasjert når de hører om hva vi tilbyr. Det løser et problem som mange har sittet og stampet i lenge, men ingen har visst hvordan de skal løse, sier Wedel.

Et motiverende fagmiljø

Gridd ønsker å bli en internasjonal organisasjon basert på Sørlandet som samarbeider tett med universitetet, næringslivet og andre aktører i regionen.

UiA har flere etablerte forskningsmiljøer på kunstig intelligens, noe som har vært veldig nyttig i utviklingen av tjenesten. Det faglige miljøet på universitetet med kombinasjonen av de forskjellige studieprogrammene gjør det mulig å utvikle selskapet.

– Det er veldig motiverende å jobbe med å utvikle en ny teknologi når man er i et miljø som synes dette er viktig, sier Wedel.

Gridd får hjelp av blant annet UiA Nyskaping, en innovasjonssatsing ved universitetet som tilbyr studentmentorer og veiledere fra næringslivet.

– Vi har vært veldig heldige med mentorer som matcher vårt internasjonale ambisjonsnivå, det er flere flinke fagfolk som har sett på løsningen vår, og alle har troen på produktet, sier Gundersen.

Sprer kunnskap om kunstig intelligens

Ved siden av å utvikle selskapet, har Gridd etablert et studentsamarbeid kalt Team Gridd. Det er et frivillig initiativ hvor deltakerne får tilbud om kurs og arbeidserfaring relatert til kunstig intelligens.

Team Gridd består av studenter fra blant annet språkstudier, biologi, statsvitenskap og økonomi. Opplegget er tilpasset de frivilliges kompetansenivå og progresjon, slik at alle har mulighet til å delta. Som medlem av Team Gridd får studenter en generell innføring i kunstig intelligens, og muligheten til å utvikle Conrad, Gridds egen virtuelle robot.

– Vi ønsker å skape et studentmiljø som er åpent og fritt, hvor det er lav terskel for diskusjon. Vi vil skape en arena for kunnskapsbygging i sosialt lag, sier Wedel.

I dagens samfunn finnes det en økt bevissthet på hvordan kunstig intelligens vil påvirke jobber i framtiden.

– Det er en veldig interessant ferdighet å ha på CV-en, det blir stadig mer relevant for næringslivet, sier Gundersen.

Motivasjonen for å starte Team Gridd var å øke interessen for kunstig intelligens blant studentmiljøet på universitetet.

– Mange synes det er spennende å høre om hva som skjer på CAIR (Centre for Artificial Intelligence Reserach), Team Gridd er en mulighet for de som ikke går en teknisk studieretning innenfor fagområdet til å lære mer om kunstig intelligens, sier Wedel.

Gridd håper at initiativet kan videreføres fremover som en etablert studentaktivitet. Studenter innenfor alle studieretninger, både norske og internasjonale, er velkomne til å delta i Team Gridd.

Slik fungerer Conrad: