Strømgivende lade-app for el-bilene

UiA tar i bruk Easy Park-app’en for el-bil-brukerne både på Campus Grimstad og Campus Kristiansand. App’en gir fleksibilitet for betaling både på campus og i byen.

nn

Endringer for el-bilene: El-bilplassene blir reservert for biler som lades aktivt, og strømmen blir ikke betalt av UiA men av el-føreren via mobil-app.

Universitetet har 14 offentlige ladestasjoner for el-biler – åtte i Kristiansand og seks i Grimstad. Ladestasjonene er semi-hurtigladere av type 2, en variant som UiA fikk anbefalt av Norsk elbilforening.

App'en fra Easy Park er tilgjengelig for alle android-, windows- og iphone-mobiler, og er enkel i bruk.

I tillegg er det satt opp ladestasjoner for UiAs egne el-biler på begge campuser.

Bare betalingsløsning

- Easy Park – det lukter av ivrige parkeringsvakter og regning på frontruta?

- Easy Park står for betalingsløsningen via app’en, og de har ikke parkeringsvakter, slik for eksempel Euro Park har. Når perioden du har betalt for er over, stenger Easy Park bare strømmen. På UiA skjer det ikke noe mer da, sier økonomidirektør Kjetil Hellang.

Men det er praktisk å ha app’en – for den kan brukes på samme måte utenfor campus. Og hvis du da ser at du ikke rekker tilbake til bilen før parkeringstida går ut, er det jo bare å ta fram telefonen og kjøpe en halvtime eller to ekstra. Og det kan du gjøre fra polkøen eller fra kafébordet.

Når bare biler som blir ladet aktivt parkerer på el-bilplassene, får flere ladet opp før arbeidsdagen er over.

- I app’en ligger det et tilbud om et klistremerke til å ha i frontruta. Dette viser at du bruker Easy Park, og det kan være smart å ha. Ellers har parkeringsvaktene mulighet til å sjekke om du har betalt, sier Hellang.

Og – OBS! – mobilbetaling med Easy Park kan brukes til vanlig parkering med bensin- og dieselbil også. Gratis er det ikke – Easy Park legger på litt på parkeringsprisen.

Millioninvestering

- Alt i alt har UiA investert nærmere en million kroner i alle ladestasjonene på begge campuser, og i bygging av parkeringsplass i Kristiansand. I Grimstad er ladestasjonene plassert i parkeringshuset på campus, sier økonomidirektøren.

På Campus Kristiansand er ladestasjonene plassert i en egen binge på parkeringsplassen foran Hokus-Pokus barnehage, i tillegg til at de to på grusplassen i Vaskeridalen på nordsiden av campusbygget også er oppgradert for Easy Park-app’en.

Ferdig ladede biler må parkere på vanlig p-plass.

- Så nå skal investeringen tjenes inn igjen?

- Nei, UiA har tatt investeringen, så betalingen skal bare dekke driften, sier økonomidirektøren.

Prisen er satt til 5 kroner per time for vanlig stikkontakt, og 10 kroner per time for semi-hurtigladeren. Nå forsvinner for øvrig muligheten til å bruke ansatte-kortet på ladestasjonene. Bare app’ene gir strøm heretter.

Ikke egen p-plass for el-biler

I dag er ladestasjonene skiltet med «P-plass for el-biler». Det blir det slutt på så snart skiltleverandøren får produsert nye skilt. Der vil det stå: «P-plass for ladende biler» - det vil si at bare de som lader bilen får stå der, andre må bruke de ordinære parkeringsplassene.

I dag står el-bilene på p-plassen om de blir ladet eller ikke. Ettersom det stadig blir flere el-biler også på UiA er det fare for at mens noen står der full-ladet, må andre ta bussen hjem fordi de ikke har strøm på bilen. Oppfordringen er å flytte seg når ladingen er fullført.

UiA har nå 14 ladestasjoner - syv med vanlig stikkontakt og syv med semi-hurtiglader type 2.

- Det er ganske god indre justis blant el-bilistene allerede. De ser fort om noen ikke lader, og slike får beskjed om å flytte bilen så andre slipper til ved kontaktene, sier Hellang. - Det er jo en smal sak for alle å finne ut hvem som eier bilene.

Men snart kommer skiltene om at bare de som lader aktivt får stå på ladestasjons-plassene.

- Så hvis du står der full-ladet, kommer parkeringsvaktene og skriver så blekket spruter?

- Nei, ingen får parkeringsbot på UiAs ladeplasser for å stå over tida. Men strømmen blir altså kuttet når den betalte ladetiden er ute, sier økonomidirektør Kjetil Hellang.

Men parkering utenfor de oppmalte feltene, eller langtidsparkering over 24 timer får parkeringsvaktene til å hente fram blokk og blyant. Som på de øvrige parkeringsplassene på UiA.

El-bilparkeringsplassene ved ladestasjonene blir forbeholdt biler mens de lades opp, så fort nye skilt med "P-plass for ladende biler" kommer opp. Plassene uten ladestasjon i den nye bingen foran Hokus-Pokus barnehage på Campus Kristiansand blir kanskje reservert for toppladede el-biler?