Storslått jubileumsfeiring for UiA

– Vi fikk det til sammen! sa rektor Frank Reichert da Universitetet i Agder (UiA) markerte tiårsdagen som universitet i Kilden teater- og konserthus.

Rektor og publikum på Kilden foto
Rektor Frank Reichert holder tale under festforestillingen på Kilden. Foto: Kjartan Bjelland

– 10-årsjubileet er vår felles fortjeneste. Dere skal alle ha takk for at vi står her i dag. Opprettelsen av UiA har vært et spleiselag av gode hensikter, politisk vilje, økonomiske bevilgninger og mye hardt arbeid.

Det sa rektor Frank Reichert til nær 850 fremmøtte under festforestillingen på Kilden tirsdag 28. november. Publikom bestod blant annet av fylkesmenn, stortingsrepresentanter, studenter, ansatte og venner av universitetet.

– Men man kan ikke vedta et universitet, sa Reichert, som lot en spesiell takk gå til tidligere og nåværende ansatte.

– Et universitet må bygges steg for steg, stein for stein, artikkel for artikkel, grad for grad. Vi fikk det til sammen. Nå står vi her som en yr tiåring på spranget videre ut i livet.

Verdighet og kunstnermøte på campus

Jubileumsmarkeringen tirsdag foregikk i to omganger. Kristiansands ordfører Harald Furre tok først imot publikum i Byhallen, før kvelden fortsatte i Kilden teater- og konserthus.

Under seremonien på Kilden ble nye æresdoktorater gitt til Gunhild Hagestad, Linda Woodhead, Roger Säljö, Jaakko Sejkkula og Magne Furuholmen.

Magne Furuholmen holdt tidligere på dagen et åpent kunstnermøte på universitetet. Professor emerita Gunhild Hagestad ble på samme tid hedret med et seminar om verdighet.

Robert Quinn, direktør for Scholars at Risk, holdt jubileumsdagen en workshop med tema Higher education values. Han snakket også til den feststemte forsamlingen på Kilden.

Samarbeid med regionen

Ambisjonen til Universitetet på Agder er å bli det universitetet i landet som er best på å samarbeide med sin region.

Dette var tema da UiA ga ut jubileumsmagasinet høsten 2017. Der kan du lese hvordan morgendagens spesialister innen kunstig intelligens, folkehelse og nyskaping er med på å forme fremtiden på Agder.

10-årsjubileet har blitt markert helt siden studiestarten høsten 2017, da UiA-alumn Pål Rake spilte den nye jubileumslåten offentlig for første gang

UiA har også markert jubileet blant annet under Arendalsuka, og med en kulturhistorisk konsertserie med musikk av Edvard Grieg, akkompagnert av historiske foredrag.

En lang historie

Tanken om et universitet på Agder kan spores helt tilbake til 1771, da biskop Johan Ernst Gunnerus tok til orde for et universitet i Kristiansand.

Den 1. september 236 år senere ble Høgskolen i Agder til Universitetet i Agder. Denne ti minutter lange filmen ble vist under festforestillingen på Kilden, og tar deg gjennom hele tilblivelseshistorien: