Storebrand-sjefen overrakte 24 kvadratmeter Nupen-maleri

- Kunst er viktig. Vi håper bildet vil skape diskusjon, være et godt samtalepunkt og bidra til et godt studiemiljø, sa konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand ASA da han overrakte Kjell Nupens maleri «Caskade» på 6x4 meter til UiAs Fakultet for kunstfag.

- Kunst er viktig. Vi håper bildet vil skape diskusjon
- Kunst er viktig for å skape gode møteplasser, sa konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand ASA da han overrakte Kjell Nupens maleri «Caskade» til Fakultet for kunstfag.

Overrekkelsen skjedde onsdag 23. august, men bildet var montert til semesterstart en drøy uke før.

Les mer om bildet og gaven:

Grefstad innledet med Storebrand feirer sitt 250 års-jubiléum i år, som en av Norges eldste bedrifter, stiftet i 1767. Som samfunnsinstitusjon har Storebrand vært opptatt av å foreta bærekraftige investeringer, ikke minst i egenskap av pensjonsforvalter.

De lange linjene i samfunnsutviklingen, trender i tiden og samspillet med de politiske rammebetingelsene er viktige faktorer for Storebrands rolle.

- Kunnskap må løse utfordringene Norge står overfor, sa Grefstad. - Kunsten er viktig for å skape gode møteplasser. Det ser vi også i Storebrands lokaler.

En god del av konsernets kunstsamling er lokalisert i hovedkontoret – der den blir rullert og hengt om – og skaper meningsutvekslinger – slik jeg alt i dag har sett at Nupens bilde gjør her, sa konsernsjef Odd Arild Grefstad før han formelt overleverte kunstverket.

Til ungdommen

Viserektor Astrid Birgitte Eggen tok imot den store gaven på vegne av Fakultet for kunstfag og hele Universitetet i Agder.

- UiA har en stor samling beat-kunst vesentlig fra den amerikanske vestkysten, som vi deler med Kristiansand Katedralskole. Giveren, Reidar Wennesland, ønsket at ungdommen fikk se kunsten og ikke at den skulle bli stuet vekk på et muséum – og derfor valgte han å gi samlingen til de to institusjonene, sa Eggen. - Det er den samme holdningen konserndirektør Grefstad gir uttrykk for, og som også Fakultet for kunstfag viser når de ønsket at bildet ble plassert slik at den kommer alle til gode.

- Alle ser ulike ting i bildet – men en ting er felles: Vi vil alle nyte det, takket viserektor ved UiA, Astrid Birgitte Eggen.

- I bildet ser jeg ikke bare det blå fra fossen, men også grønnfargen fra mose og gulfargen fra bekkeblom foruten jordfargene, sa viserektor – med bakgrunn blant annet fra biologi.

- Alle ser ulike ting i bildet – men en ting er felles: Vi vil alle nyte det, takket Astrid Birgitte Eggen.

Hilsen fra Nupens enke

Aino Ilkama, Kjell Nupens enke, kunne ikke være til stede ved overrekkelsen, men forteller i en e-post til fakultetsdirektør Jan Oddvar Skisland fra tiden da maleriet ble skapt.

«For Kjell Nupen, som for oss alle, handlet jo livet mye om møter med andre, fysiske reiser, og reisen inn i seg selv og ut i det uendelige.
Studentene på UiA, som nå skal gå sine egne individuelle skritt videre, lærer om livets mysterier på mange felt, om historien som har vært, håper jeg nå kan glede seg over Cascade, 1989, og kanskje få en nysgjerrighet overfor Kjell Nupen sitt kunstnerskap. Nøkkelen til lærdom, tror jeg er positiv nysgjerrighet, ydmykhet og respekt», skriver Aino Ilkama blant annet.

Kunsthistorisk plassering

Kunsthistoriker Mette-Line Pedersen, ansvarlig for UiAs kunstsamling, sa dette om Kjell Nupens «Cascade» under overrekkelsen:

Kjell Nupen (1955-2014) var en av Norges mest markante og populære billedkunstnere, og hadde gjennom 40 år en betydelig produksjon av malerier, grafikk, skulptur, installasjoner og glasskunst.

Kjell Nupen har sin kunstutdannelse fra Kunstakademiet i Norge (1972) og Düsseldorf.  Gjennom sin utdannelse kom han tidlig i kontakt med et politisk kunstmiljø, som har kommet til syne i hans evne til å tematisere kontraster med materialmessige kontraster.

På 1970- tallet var Nupen politisk engasjert og var inspirert av det tyske kunstmiljøet og politisk radikalisme. I denne perioden ønsket Nupen å bevisstgjøre publikummet. Billedmotivene var gjerne voldsrelaterte og følgelig inspirert av datidens medievirkelighet. På 1970-tallet var videre et vanlig motiv et løpende dyr; en metafor for 70-tallets foruroligende tidsånd.

Idar Eliassen Pedersen (med trompet) og Ole Andreas Undhjem Hagelia spilte til malerioverrekkelsen. Begge er masterstudenter i utøvende rytmisk musikk.

Det skjer en endring i kunstnerskapet på 1980-tallet; fra en politisk fokusering til en mer meditativ side. Formatene ble større og fargene mer fremtredende med arkaiske symboler og skriftblokker. Foruten maleri har Nupen produsert det såkalte "Nupen-anlegget" nede ved havnen i Kristiansand (1991). Skulpturparken bidrar til å åpne Kristiansand mot sjøen.

Universitetet i Agder har mottatt en unik donasjon i fra Storebrand med det største verket Kjell Nupen laget i sin karriere! Maleriets franske tittel «CASCADE», som betyr foss på norsk - ble laget på oppdrag i sin tid for Felix Kino i 1989.

Kjell hadde allerede hatt en utstilling i Paris med andre malerier med samme tittel, «Cascade» i 1986. Da «Cascade» ble laget, leide Nupen på denne tiden en sjøbod på Ålo i Søgne, der han kunne jobbe med stein og større malerier i forhold til at han på denne tiden hadde to utsmykningsoppdrag. På grunn av sin enorme størrelse, malte Nupen «Cascade» utendørs på Ålo og dekket maleriet med pressenning på kvelden. Han dro ut i båten sin, for å få mulighet til å betrakte maleriet på avstand under maleprosessen.

Det abstrakte maleriet viser hans inspirasjon i fra fossemotiv i Setesdal. Fossen har forøvrig har vært et gjennomgående tema gjennom hans kunstneriske karriere.  Den vertikale blå linjen er et symbol på fossen, og i tillegg kombineres det med skogsbunnreferanser som vises gjennom maleriets gule, grønne og sorte fargevalører. Referansene til Nupen er gjerne til romantikken og til en mytisk forankring.»