Store konsertopplevelser i kø

Verdenskjente musikere står i kø for å gi sørlendinger musikkopplevelser med jazzmesse i Domkirken og verdensmusikk i Kilden - og så spilles khmer-tradisjonsmusikk i Vennesla kulturhus, framført av Ouch Savy – internasjonal stjerne fra Kambodsja. UiA-musikere bidrar godt i alle tre konsertene.

Jan Gunnar Hoff (Foto: Olav Breen)

Onsdag 18. mars innledes den internasjonale musikkfesten med konsert i Kristiansand domkirke. To komposisjoner blir framført:

Jazzmesse og Schubert

UiA-professor  Jan Gunnar Hoffs «Meditatus» ble urframført under Nattjazzen i Bodø i 2004 (se anmeldelse i Avisa Nordland:) og er siden framført til begeistrede kritikker i Europa og Amerika. «Meditatus» ble gitt ut på plate i 2008. Meditatus, fikk Edvardprisen fra TONO i 2005

Det andre verket på programmet er Franz Schuberts Messe i G-dur, skrevet for 200 år siden. 18 år gamle Schubert skrev verket for kor, solister og symfoniorkester.

Konserten i Domkirken er en mulighet til å høre Jan Gunnar Hoff spille selv. Han er innehaver av den viktigste prisen i norsk jazz, Buddy-prisen, og er tidligere nominert til Grammy i USA, blant mye annen heder. Universitetet i Agder har sitt eget kor som også bidrar i konserten.

Konserten er 18. mars klokka 20, og koster 150 kroner, mens studenter, barn og pensjonister slipper med en hundrelapp.

Se også:

Les artikkel om framføringen i fvn.no

- Jeg har lagt til en Kyrie 2 i stykket, og så er det første gang det fremføres med strykere, forteller Hoff til Fædrelandsvennen i forkant av konserten.

Under kveldens konsert satt Hoff selv ved pianoet, mens Marianne Sødal Misje dirigerte konserten. UiA-koret består av 70- 75 studenter og ansatte ved universitetet.

Ca 400 mennesker møtte opp for å høre Schuberts messe og «Meditatus» onsdag kveld, skriver fvn.no