- Stem! Stem! Stem!

STA oppfordrer alle studenter til å bruke stemmeretten sin ved årets studentvalg, som startet mandag.

VALGKAMP: Høstens studentvalgkamp er i gang. I oktober skal studentene velge sine representanter til fakultetsstyrer og til Studentparlamentet. (Illustrasjonsfoto)

- Det gjelder å bruke stemmeretten. I valget stemmer du på de representantene som skal tale din sak. Hvis du ikke stemmer, er du heller ikke med på å bestemme hvem dette skal være, sier leder Kai Steffen Østensen i Studentorganisasjonen i Agder.

Se alle kandidatene i valgavisen HER!

65 kandidater

Alt i alt stiller hele 65 studenter til valg i år – to flere enn i fjor. Kandidatene er fordelt på to valg: Til fakultetsstyrene ved UiA og til Studentparlamentet.

STA-leder Kai Steffen Østensen (Foto: STA)

STA-leder Kai Steffen Østensen (Foto: STA)

Fakultetsstyrevalgene

Oversikten fra STA viser at det er kommet inn nok kandidater til å fylle både de to faste og de to varaplassene til samtlige av universitetets fem fakultetsstyrer. Til styret for Avdeling for lærerutdanning er det nok kandidater til å fylle de tre faste plassene, men det mangler en kandidat til å fylle den siste av tre varaplasser.

Studentparlamentet

Også når det gjelder Studentparlamentet og de faste plassene her er bildet i hovedsak positivt. Det er kun Fakultet for kunstfag som ikke blir fullt ut representert. Kunstfag har to faste plasser og to varaplasser, men stiller i år med kun én kandidat i alt.

Flest kandidater på SV-fakultetet

Oversikten viser at det er ulikt engasjement fra fakultet til fakultet i forbindelse med årets studentvalg.

Flest kandidater er det ved Fakultet for samfunnsvitenskap. Her stiller i alt 14 studenter til valg og kjemper om i alt fire faste og fire varaplasser i fakultetsstyret og i Studentparlamentet. Deretter følger Handelshøyskolen ved UiA, der 11 studenter kjemper om tilsvarende antall plasser i alt.

På fakultet for kunstfag er bildet annerledes. Der er det fem kandidater i alt til de tilsvarende åtte plassene – fire til fakultetsstyret og altså kun én til Studentparlamentet.

Valgkamp fram til 27. oktober

Studentvalgene ved UiA holdes i år i perioden 16. – 27. oktober. Det stemmes elektronisk.

STEM HER!
Mer om studentvalgene ved UiA og elektronisk stemmegiving
Se også tillitsvalgtsiden til STA