Christoffer Jørgenvåg la grunnlaget for bedriften Red Rock da han studerte på Universitetet i Agder. Han er i finalen når Ernst & Young kårer Norges fremste vekstskaper.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Den tekniske forståelsen jeg har fått, er desidert det viktigste jeg har fått med meg fra UiA, sier Christoffer Jørgenvåg, daglig leder i Red Rock.
Han har bygget opp to selskaper i Kristiansand med basis i kunnskap om digitalisering av arbeidsoppgaver. EY beskriver i en pressemelding hvordan selskapene på få år har utviklet en portefølje med produkter som brukes av store virksomheter verden rundt.
Red Rock AS eier Red Rock Solutions AS og Red Rock Marine AS som leverer henholdsvis egenutviklede billetteringsløsninger for kollektivtransportbransjen og totalentrepriser på kraner og løfteutstyr.
Alt startet da Jørgenvåg var masterstudent i systemutvikling på Universitetet i Agder. Han hadde alltid hatt et ønske om å drive en bedrift, og fikk med seg to medstudenter og en representant fra industrien. Det første møtet ble holdt på et UiA-møterom i Grimstad.
– Vi skrev også masteroppgaven vår på teknologi som ga oss bakgrunn til å drive bedriften, sier Jørgenvåg, som forteller at de alle tre studentene fortsatt er aktivt med i firmaet.
Tirsdag 18. oktober ble det klart at Jørgenvåg går videre til finalen når Ernst & Young kårer Norges fremste vekstskaper. Jørgenvåg går videre til den nasjonale finalen 29. november sammen med Sigurd Joakim Juvik fra Baze Technology i Porsgrunn.
– Det er morsomt å se lokale bedrifter utvikle seg slik som Baze og Red Rock har gjort, som vinner kampen om markeder også internasjonalt. Her har gode ideer kombinert med sterk gjennomføringskraft virkelig skapt resultater, sier Anders Roll-Matthiesen, ansvarlig for EY Entrepreneur of the Year i Agderfylkene, Vestfold og Telemark.
Jørgenvåg sier det betyr enormt mye at det han og medgründerne har bygget opp blir sett og vurdert av en faglig sterk jury. Selv forklarer han suksessen til Red Rock slik:
– Vi har fokus både på å levere gode produkter, samtidig som vi klarer å vise kunden hvor den teknologiske fremtiden er på vei. Om de velger oss som leverandør, vil de også kunne ta del i den teknologiske utviklingen, sier han.
For å bli kåret til EY Entrepreneur of the Year må man ha entreprenørånd, evne til å drive lønnsomt og tenke nytt, ha internasjonale mål samt personlig integritet og påvirkningskraft.
Hensikten med prisen er å fremheve og hedre personer som bidrar med nye ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.
EY Entrepeneur of the Year arrangeres i mer enn 60 land, og arrangeres nå for 15. gang i Norge og 30. gang internasjonalt. Det er verdens største vekstskaperprogram.