Starter samtalegrupper for menn

Drøye 1000 mannlige studenter ved UiA sliter med lav selvfølelse. Fra høsten av inviteres menn som sliter psykisk til jevnlige samtalegrupper med likesinnede.

Hans Jørgen Wennesland og Benedicte Nordlie, foto
BEDRE PSYKISK HELSE: Studentprest Hans Jørgen Wennesland og STA-leder Benedicte Nordlie arbeider for bedre psykisk helse blant studentene.

Bak opprettelsen av det nye tilbudet står Studentsamskipnaden i Agder (STA), studentpresten og ressurssenteret Reform.

-  Vi vet fra undersøkelser at hver sjette student er ensomme eller opplever å være ensomme i perioder, og at mer enn halvparten av disse er menn. Samtidig vet vi også at kvinner er flinkere enn menn til å oppsøke hjelp når de sliter psykisk. Det er for å ha et lavterskeltilbud, at vi nå starter opp med egne samtalegrupper for menn, sier STA-leder Benedicte Nordlie.

Starter i august

Selve tilbudet består av sju samtalekvelder som arrangeres på Campus Kristiansand fra høsten av. Første gangen er 29. august, fulgt av 12. og 26. september, 10. og 24 oktober, og 7. og 21. november. Hver samtalekveld starter kl. 16.00 og holder på til kl. 18.00 på rom 142 i Sigrid Undsets Hus (bygg 46). Samtalekveldene kommer i tillegg til det omfattende helsetilbudet som studentene tilbys gjennom Studentsamskipnaden i Agder (SiA).

Se tilbudets facebook-side her!

-  Tilbudet retter seg til alle mannlige studenter som sliter. Foruten ensomhet er det studenter som sliter med å føle seg avvist av andre, som sliter i sine relasjoner med andre, som sliter med prestasjonspress, eller andre ting som det kan hjelpe å snakke om, sier Benedicte Nordlie.

Mestring og trivsel

Samtalegruppene er ment å fremme mannlige studenters psykiske helse gjennom å bidra til mestring av studenttilværelsen og trivsel på campus.

- På møtene vil det derfor bli tatt opp tema som berører studentenes hverdag – som egenomsorg og vennskap, stresshåndtering, psykisk og fysisk seksuell helse, struktur, livsutfordringer og mestring. Det er også gratis og det vil bli servert mat.

Selve samtalegruppene vil bli ledet av seniorrådgiver Live Mehlum fra Reform – ressurssenter for menn, som til daglig arbeider med Reforms arbeid knyttet til menns helse, vold i nære relasjoner, voldsforebygging og sexkjøp, samt generelt likestillingsarbeid. Hun vil arbeide sammen med studentprest Hans Jørgen Wennesland ved UiA.