STA vil ha mer praksis i alle utdanninger

Innføring av praksis i alle studieretninger vil gi mer relevante utdanninger. Det mener STA, som onsdag 13. mai inviterer næringsliv og akademia til den store “Studentenes utdannings- og kunnskapsutviklingskonferanse” på Kilden i Kristiansand.

- Mer praksis gir bedre utdanning, mener STA-leder Ruben Haugland.

Konferansen setter søkelyset på samfunnet, næringslivet og akademia, og samspillet mellom disse.

Hovedspørsmålet som stilles er:

Hvordan bør samspillet mellom de tre aktørene se ut for å sikre en best mulig kunnskapsutvikling?

Studentkonferanse på Kilden - plakat.

- Konferansen er den første av en årlig rekke konferanser arrangert av studentene i Agder, for å sette fokus på kunnskapsutviklingen i regionen og i landet - samt se på hvordan utdanning er en viktig del av denne utviklingen. Jeg håper derfor at så mange som mulig – studenter, akademikere og representanter for samfunns- og næringslivet på Agder og utenfor kommer, sier STA-leder Ruben Haugland.

En del av samfunnet

Konferansen vil rette blikket mot viktigheten av at akademia ikke blir en isolert del av samfunnet, men at best kvalitet i både utdanning og kunnskapsutvikling sikres gjennom jevnlig utbytting av erfaring og kompetanse mellom de ulike aktørene.

Mastergradsstudenter fra UiA på besøk på i en av Eyde-nettverkets bedrifter.

Mer praksis

- En av Studentorganisasjonen i Agders tre politiske prioriteringer hevder at det viktigste tiltaket for å sikre relevans og kvalitet i utdanningene, er gjennom innføring av en form for praksis i alle studieretninger, forteller Haugland.

Lærerstudenter i praksis.

- Vi ønsker å utfordre denne påstanden ved å be representanter fra samfunnet (statlige og kommunale aktører), næringslivet (næringsklyngene på Sørlandet) og akademia (Universitetet i Agder) om å uttale seg om hvilke fordeler og ulemper de ser ved en slik form for kunnskaps- og erfaringsutveksling gjennom studentene, sier han.

På programmet står blant annet:

• Den regionale kunnskapsutviklingen og Universitetets samfunnsansvar – v. Hans Fredrik Grøvan (t.h.) , stortingsrepresentant, Vest-Agder, KrF
  • Studenter som en integrert del av virksomheten – v. Nina Føreland, Sørlandet Sykehus HF
  • Praksis som en del av studiet – En genistrek, eller et samfunnsøkonomisk sjansespill? – v. Atle Svendal (t.h.), Handelshøyskolen, UiA
  • Samspill Universitet og næringslivet – v. Anne-Grete Ellingsen (t.h.), CEO NODE
  • Hvordan kan vi sammen bidra til en robust kunnskapsutvikling? – v. panel bestående av representanter fra samfunnet, næringslivet og akademia.
Foredragsholdere: Fra venstre Anne Grete Ellingsen (Foto: GCE-NODE), Nina Føreland (Foto: SSHF), Atle Svendal (Foto: UiA) og Hans Fredrik Grøvan (Foto: Stortinget).

SE FULLT PROGRAM HER!
Se konferansens nettsider her!
Kjøp billetter her! (Gratis for studenter, men alle må ha billett.)

Tekst: Jan Arve Olsen