Spiller seg til god ledelse

Et nytt prosjekt ved Handelshøyskolen ved UiA skal gi studenter en bedre forståelse av hvordan prosjektledelse er i praksis.

Bilde av universitetslektor Knut Erik Bonnier som viser frem spillet.
Universitetslektor Knut Erik Bonnier gleder seg til å ta spillet i bruk i undervisningen.

Du har fått én uke på deg til å gjøre en oppgave på jobb, men hele tiden får du eposter om andre småoppgaver som stjeler av tiden din. Høres det kjent ut?

– I spillet får du tildelt oppgaver du må prioritere, og du må balansere hvilke hensyn du tar imens du jobber med oppgaven. Du må kanskje jobbe overtid, du må ha kontakt med media, og du har et styre som har forventninger til deg. Dette er veldig relevant i fag som prosjektledelse, og spillet kan også tilpasses flere forskjellige scenarioer, sier universitetslektor ved Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Knut Erik Bonnier.

Prosjektet har fått navnet Serious Games i høyere utdanning, og har fått tildelt 4,5 millioner kroner fra Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU). Gjennom tre år skal spillet Albasim Project Management Game prøves ut på studiet Industriell økonomi og teknologiledelse, og etter hvert andre studieprogrammer.

Skjermbilde fra spillet Albasim Project Manager Game.

Skjermbilde fra spillet Albasim Project Manager Game. Bilde: Albasim

Kan mase på studenter

– Gjennom spillet får studentene teste seg i hvordan du leder et prosjekt, med alt det måtte innebære. De må for eksempel ta avgjørelser basert på ukomplett informasjon, evaluere risiko og dele informasjon mellom prosjektdeltakere. Som instruktør kan jeg selv gå inn og sende masete eposter til studentene, for å få dem stresset, sier Bonnier, med et lite smil.

Starten på Serious Games i høyere utdanning kom da Bonnier og førsteamanuensis Magnus Hellström jobbet på et prosjekt tilknyttet Læring og utdanning for fremtiden. Prosjektet hadde tittelen «Digitalisering av prosjektkurs», og Hellström fikk en epost om at en besøkende professor, Dominique Jaccard, hadde et spill de burde se på. Det passet godt inn å teste spillet i noen emner, og dette arbeidet ble bakgrunnen for søknaden til DIKU.

Starter til høsten

Også andre spill skal testes gjennom de tre årene prosjektet skal vare, og underveis vil deres erfaringer bli publisert i relevante journaler og presentert på konferanser.

– Vi ønsker å utvikle våre egne spill og scenarioer, og instruktørmanualer til disse, slik at flest mulig kan ta det kjapt i bruk.  Manualene vil baseres på korte videosnutter, som enkelt forklarer hvordan du bruker spillet.  Den vil vi fortsette å utvikle hele prosjektperioden. Vi skal også se på hvordan studentene lærer gjennom spill i undervisningen, og teste ut hvordan vi kan tilpasse vurderingsformer til spillene, sier Bonnier.