Jump to main content

Søkelys på asylsøkere og traumer

31 000 asylsøkere kom til Norge i 2015. Flere av dem med traumer. Torsdag 11. februar spør UiA hva man gjør med dette. Fagdagen arrangeres på Campus Grimstad med deltakere fra hele landet.

Kart over hvor flyktningene kommer fra. Kilde: Statistisk sentralbyrå.

Flyktninger fra 169 land i Norge i 2015. Kilde: Statistisk sentralbyrå.

Anne Brita Thorød

Anne Brita Thorød, førstelektor ved Institutt for psykososial helse ved UiA.

- Hensikten med å samle så mange som mulig er å løfte dette temaet fram. Nærmere 400 studenter og offentlige og privat ansatte som arbeider med asyl- og flyktningspørsmål fra det ganske land kan denne dagen møtes og snakke sammen om nettopp dette. For de det gjelder er temaet høyaktuelt, forteller førstelektor Anne Brita Thorød ved Universitetet i Agders Institutt for psykososial helse. Hun er faglig leder for fagdagen.

Selve arrangementet, som har fått navnet Å være flyktning I Norge og Agder - med traumer i bagasjen, holdes på Campus Grimstad fra klokken 09.00 – 16.00 i Auditorium C2036.

Den overveldende interessen for fagdagen gjør at Institutt for psykososial helse nå også vurderer å utarbeide et videreutdanningstilbud om migrasjon, flyktninger og traumer.

• 2015: 3,7 prosent av Norges befolkning er flyktninger (SSB)
  • 2015: 31 000 asylsøkere kom til Norge (SSB)
  • 2015: Over halvparten kom fra Syria og Afghanistan (SSB)

Antall flyktninger og andre innvandrere. Grafisk fremstilling fra 1998 til 2015.

Kilde: Statistisk sentralbyrå.

Se også: