Slik forbereder studentene seg til arbeidslivet

Oppgavesamarbeid, praksis og relevante deltidsstillinger gjør at flere studenter får jobb etter studiene.

Bilde av to studenter i praksis
Marte Haneferd og Diella Rexha er i praksis hos HMH (Hermine Marielle Nijzink er også med i gruppen, men ikke tilstede på bildet).

Simon Storaker og Oliver Solberg tar en bachelorgrad i mekatronikk på UiA. De skriver bacheloroppgaven i samarbeid med industri- og teknologibedriften HMH.

Bilde av to studenter

Simon Storaker og Oliver Solberg skriver bacheloroppgaven i samarbeid med HMH.

- Det er givende å jobbe med en reell problemstilling i bacheloroppgaven. Vi tror det er en fordel å vise til når vi senere skal søke jobb, sier Storaker og Solberg.

Gjennom oppgaven arbeider de både med mekanisk design, hydraulikk, simulering og regulering.

- Til slutt skal vi antageligvis lage en 3D-printet modell som skal demonstrer konseptet, sier de to.

Fot innenfor

Eirik Magnus Skår tar en mastergrad i mekatronikk ved UiA. Ved siden av studiene skaffet han seg en deltidsstilling hos HMH som nylig førte til tilbud om fast jobb allerede før masteroppgaven er levert.

- Deltidsstillingen er relevant både for studieløpet og for fremtidig jobbmuligheter. Jeg bryner meg på problemstillinger som jeg ellers ikke ville gjort i et vanlig studieløp. Ikke bare er det lærerikt og lønnsomt, men det var også en døråpner til en bransje jeg ønsket å jobbe i, sier Skår.

Eirik Magnus Skår representerte HMH under Karrieredagen på UiA, campus Grimstad. Han skal starte i fast stilling til høsten.

Ikke bare teknologer

HMH er et internasjonalt selskap med 2500 ansatte i 16 land. I Kristiansand har de kontor på Dvergsnes og var tidligere kjent under navnet MH Wirth.

- Vi samarbeider med studenter både gjennom oppgaveskriving, praksisplasser og egne internships som fungerer som sommerjobber eller deltidsstillinger, sier Thomas Kiledal, ansvarlig for rekruttering i HMH.

De siste årene har HMH utvidet UiA-samarbeidet til også gjelde flere fagmiljøer som HR og økonomi.

- Vi har et samarbeid med en studentgruppe fra HR-studiet ved UiA som har vært i praksis hos oss i to måneder. De har gjennomført en undersøkelse om hvilke forventinger nyutdanna har til arbeidslivet, noe vi helt klart har bruk for i vår egen rekruttering av nyutdannede, sier Kiledal.

- Det har vært spennende å se hvordan HR-faget anvendes i praksis. Vi opplever at det vi jobber med har stor nytteverdi både for oss og bedriften, sier Marte Haneferd og Diella Rexha som er i praksis hos HMH.

For HMH er det viktig å være i tett kontakt med studentene på UiA for å gjøre firmaet synlig og attraktivt.

- Det er mange flinke studenter på UiA, så naturligvis får vi stort utbytte av å få fersk fagkompetanse til å se på våre problemstillinger. I tillegg får vi anledning til å knytte kontakter med den neste generasjonen som skal ut i arbeidslivet, sier Kiledal og legger til at mange tidligere studenter fått fast inn i fast stilling som følge av samarbeidet.

Studentene ønsker samarbeid

Karriereveileder Silje Holteberg ved UiA Karriere møter mange UiA-studenter som får kontakt med arbeidslivet gjennom studiene.

Karriereveileder ved UiA Karriere, Silje Holteberg, forteller at det stadig er flere UiA-studenter har kontakt med arbeidslivet under studietiden gjennom oppgaver og praksis.

- Dette ønsker studentene mer av, både fordi det er lærerikt, men også fordi mange studenter skaffer seg kontakter som er verdifulle for å få seg jobb, sier Holteberg.

Ønsker du å komme i kontakt med arbeidslivet gjennom et oppgavesamarbeid, en praksisplass eller en deltidsstilling? Besøk UiA sin koblingsportal kompetansetorget.uia.no