Skriv bedre engelsk med et tastetrykk

Studenter og ansatte på UiA får nå tilgang til Grammarly. Skriveverktøyet bruker kunstig intelligens for å forbedre klarhet, ordvalg og stil.

foto av hender på tastatur
Grammarly kan løfte språket til alle som skriver engelsk som en del av arbeidshverdagen sin på universitetet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Oppdatert februar 2021: Grammarly tilbys ikke lengre til studenter og ansatte ved UiA.

– Grammarly kan hjelpe alle UiAs studenter og ansatte som skal skrive engelsk tekst. Det er perfekt for eksempel når man skal skrive e-poster hvor tonen skal være presis, sier Stefan Fisher-Høyrem, førstebibliotekar på UiA Universitetsbiblioteket.

Photo of Stefan Fisher Høyrem

Stefan Fisher Høyrem, Subject Librarian at UiA’s library.

Verktøyet kan finne feil i staving, grammatikk eller tegnsetting på engelsk. Men det bruker også AI-drevne algoritmer for å vise hvordan du kan forbedre klarheten, ordvalgene, og stilen i det du skriver.

Her kan du lese en brosjyre om hva Grammarly tilbyr (pdf)

I tillegg inkluderer Grammarly en plagiatkontroll som sjekker tekster opp mot 16 milliarder nettsider, i tillegg til større databaser med vitenskapelige tidsskrifter.

Sjekker alt som skrives

Alle UiAs studenter og ansatte kan få gratis tilgang til premium-versjonen av programvaren.

– Grammarly kan integreres sømløst i arbeidsflyten ved at programmet sjekker alt man skriver mens det skrives. Det lar seg kombinere med mange programmer og plattformer, sier Fisher-Høyrem.

Grammarly logo

Logoen til Grammarly

Du kan laste ned Grammarly som et program på datamaskinen din, og som en app på telefonen. Du kan også installere tillegg til nettleseren og Office-pakken (på PC). Grammarly fungerer med Canvas, D2L og andre plattformer som brukes på UiA.

Noen begrensninger

Selv om programvaren kan være nyttig for mange, peker Fisher-Høyrem på enkelte begrensninger man bør være oppmerksom på.

For eksempel vil ikke Grammarly ha oversikt over alle fagspesifikke termer som brukes på et universitet, og kan dermed ikke erstatte en menneskelig korrekturleser på fagfeltet når den siste korrekturen skal leses på en artikkel.

– Hver enkelt bruker må også opprette en konto hos Grammarly, og alle vil kanskje ikke være komfortable med at programmet loggfører det man skriver, sier Fisher-Høyrem.