Skapte magiske verdener i skogen

To lokale barnehager fikk oppleve en magisk dag i skogen da studenter ved barnehagelærerutdanningen satte opp små forestillinger mellom trærne.

– Kunstfagene medvirker til danningen av humanitet, demokrati og toleranse for andre, noe som starter allerede i barnehagen, forteller Ole Kristian Herwell, en av veilederne for prosjektet Kunst, kultur og kreativitet. Et emne som inngår i bachelorgraden for barnehagelærerstudentene.

I prosjektet tok studentene utgangspunkt i områder i skogen ved Gimle Gård i Kristiansand. Områdene var gjort om til eventyrlige små verdener, som til sammen ble til en vandreforestilling for barna der studentene sang, spilte teater og musikk. Dette satte fantasien i sving både hos små og store.

– Prosjektet krever at studentene samarbeider godt for å jobbe seg frem til en felles oppfattelse av stedet. Det er givende å se hvor gøy både studentene og barna har det, sier veileder Turid Myrann.

Studentene levde seg inn i stedets særpreg. Lyder, lukter, farger og kontraster var blant inspirasjonskildene i utformingen av postene.

Tekst og foto: Susanne Hulda Tollerød
Video: Cathrine Mjøs Sviggum