UiA har tatt initiativ til et eget skandinavisk seminar om veiledning og teknologi i høyere utdanning.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Seminaret fokuserer på hvordan teknologi kan benyttes og inngå i praksisveiledning og faglig veiledning i høyere utdanning, sier dosent Petter Mathisen ved UiAs pedagogiske utviklingssenter PULS.
– Digital teknologi har nok kommet for å bli, og jeg ser det som viktig at den finner en plass og en form som gjør at veiledningen forbedres og kvaliteten på veiledningsarbeidet øker. Det er derfor viktig at forsker og fagfolk møtes og blir premissleverandører og kommer i «førersetet» i denne utviklingen, sier han.
Det er første gang et slikt tverrskandinavisk seminar om veiledning og teknologi holdes. Selve seminaret går av stabelen på UiAs studiesenter Metochi på Lesvos, 9. – 16 september, der i alt 28 deltakere fra Norge, Sverige og Danmark med.
– Det skal bli utrolig spennende å utveksle erfaringer, utfordringer og kritiske perspektiv, og å øke samarbeid blant skandinaviske universiteter og høgskoler på dette feltet som bare vil bli viktigere og viktigere i årene som kommer, sier Petter Mathisen.
At nettopp Universitetet i Agder er arrangør av det første seminaret av sitt slag på området, er ingen tilfeldighet. UiA er i fremste rekke når det gjelder forskning og utviklingsarbeid knyttet til teknologi i høyere utdanning.
Et eksempel på det er MOSO - en programvare som integrerer planlegging, observasjon og veiledning. I MOSO kan for eksempel en gruppe lærerstudenter bruke tekst, bilde eller video for å observere og gi tilbakemeldinger på egen og andres konkrete praksis i skolen.
Se film om MOSO-prosjektene her!
–Moderne teknologi gir stadig bedre muligheter for å støtte opp om samspill og kommunikasjon i praksisperiodene ved at informasjon, observasjoner og feedback nå kan deles enkelt mellom studenter, veiledere og faglærere. Dette kan bidra til å styrke praksisveiledningens kvalitet, forteller Petter Mathisen.
Programvaren MOSO er et ektefødt barn av FoU-arbeid utført på Universitetet i Agder og nettopp Petter Mathisen.
Eksempler på tema som vil bli berørt på det fellesskandinaviske seminaret, er:
– I det hele tatt er jeg spent på seminaret. Det er som sagt første gangen vi får et så bredt skandinavisk fokus på dette utfordrende men viktige området. Så jeg gleder meg veldig, sier Petter Mathisen.