Skandinavisk fokus på veiledning og teknologi

UiA har tatt initiativ til et eget skandinavisk seminar om veiledning og teknologi i høyere utdanning.

Gutt med iPad i klasserom, foto
TEKNOLOGI I: Fra utprøving av nettbrettets muligheter i veiledningsarbeid i lærerutdanningen. (Ill. foto: UiA/PULS)
Petter Mathisen, foto

Petter Mathisen

– Seminaret fokuserer på hvordan teknologi kan benyttes og inngå i praksisveiledning og faglig veiledning i høyere utdanning, sier dosent Petter Mathisen ved UiAs pedagogiske utviklingssenter PULS.

– Digital teknologi har nok kommet for å bli, og jeg ser det som viktig at den finner en plass og en form som gjør at veiledningen forbedres og kvaliteten på veiledningsarbeidet øker. Det er derfor viktig at forsker og fagfolk møtes og blir premissleverandører og kommer i «førersetet» i denne utviklingen, sier han.

Første gang

Det er første gang et slikt tverrskandinavisk seminar om veiledning og teknologi holdes. Selve seminaret går av stabelen på UiAs studiesenter Metochi på Lesvos, 9. – 16 september, der i alt 28 deltakere fra Norge, Sverige og Danmark med.

Gutt med VR-briller, foto

TEKNOLOGI II: Utprøving av observasjon og veiledning med 360°-video og VR-teknologi. (Foto: UiA/PULS)

– Det skal bli utrolig spennende å utveksle erfaringer, utfordringer og kritiske perspektiv, og å øke samarbeid blant skandinaviske universiteter og høgskoler på dette feltet som bare vil bli viktigere og viktigere i årene som kommer, sier Petter Mathisen.

I fremste rekke

At nettopp Universitetet i Agder er arrangør av det første seminaret av sitt slag på området, er ingen tilfeldighet. UiA er i fremste rekke når det gjelder forskning og utviklingsarbeid knyttet til teknologi i høyere utdanning.

Et eksempel på det er MOSO - en programvare som integrerer planlegging, observasjon og veiledning. I MOSO kan for eksempel en gruppe lærerstudenter bruke tekst, bilde eller video for å observere og gi tilbakemeldinger på egen og andres konkrete praksis i skolen.

Se film om MOSO-prosjektene her!

–Moderne teknologi gir stadig bedre muligheter for å støtte opp om samspill og kommunikasjon i praksisperiodene ved at informasjon, observasjoner og feedback nå kan deles enkelt mellom studenter, veiledere og faglærere. Dette kan bidra til å styrke praksisveiledningens kvalitet, forteller Petter Mathisen.

Programvaren MOSO er et ektefødt barn av FoU-arbeid utført på Universitetet i Agder og nettopp Petter Mathisen.

Fyldig program

Eksempler på tema som vil bli berørt på det fellesskandinaviske seminaret, er:

• Veiledning og teknologi i høyere utdanning – perspektiver fra ulike kontekster
  • Når teknologien møder vejledning – Hvad gør det ved rollen som vejleder?
  • Teknologi i vejledningen: Et retorisk og teknologisk fix eller innovativt potentiale?
  • Veiledningsteknologi i praksis – Erfaringer og resultater fra forskning på og implementering av MOSO i Norge og Sverige.
  • MOSO – Erfaringer med utprøving, bruk og implementering
  • Fra forskning til implementering og forbedret praksis
  • Stärkt ledarskap i klassrummet? Digital teknologi: professionsutveckling på en socioekonomiskt utsatt skola.
  • Peer feedback på filmad presentation i ARC
  • Handledning i profesjonsutvekling – när tre EXTRA skicka lärare har handledning baserat på flödet i MOSO.

– I det hele tatt er jeg spent på seminaret. Det er som sagt første gangen vi får et så bredt skandinavisk fokus på dette utfordrende men viktige området. Så jeg gleder meg veldig, sier Petter Mathisen.

Dette er MOSO: