Skal spille konsert i alle landets kommuner

Som nyutdannet artist kan det være vanskelig å skille seg ut. Aslak Rossehaug, også kjent som Rossman, bestemte seg for å besøke alle landets 365 kommuner på sin Norgesturne.

Aslak Rossehaug skal besøke alle landets kommuner på sin turne.

Sammen med bandmedlemmene Auver Gaaren, Øystein Aadland, Edvard Sundquist, Håvard Kværne Hansen og Mathias Steffensen, som alle er tidligere studenter ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA, er Rossman rundt på sitt livs Norgesturne. Ikke en eneste kommune skal forbigås.

- Vi er veldig glade for kommunesammenslåingen,  ler Rossehaug muntert.

Må skille seg ut

-Ideen oppstod litt tilfeldig. Som artist gjelder det å finne på noe nytt for å skape oppmerksomhet, sier Rossehaug.

På Facebook blir folk oppfordret  til å melde inn aktuelle spillesteder i sin kommune, noe som engasjerer publikum. Har det ikke kommet inn noen tips, må bandet selv kartlegge aktuelle steder, og maile/ringe kontaktpersoner.

- Det kan være utfordrende å være bookingagent, promotør, manager og logistikkansvarlig alt på en gang, i tillegg til at man skal være låtskriver og utøver opp på det hele. I entreprenørfaget på UiA fikk vi en større oversikt over muligheter og tips til booking og støtteordninger, men den største lærdommen kommer når man hiver seg uti det og praktiserer det. Man er nødt til å jobbe med det hver eneste dag om man skal ha sjanse til å gjennomføre prosjektet, sier Rossehaug.

Viktig nettverk

Rossehaug ble ferdig med bachelor i låtskriver og artist våren 2019, og flyttet deretter til Oslo hvor han siden har jobbet med å skape musikk sammen med bandet sitt. Den siste låta de spilte inn var «Høst heila året» som de spilte inn i sommer.

-Tiden på UiA har gitt meg et viktig nettverk. Hele bandet mitt nå er studiekamerater, og vi fikk også muligheten til å knytte viktige kontakter som jeg har fått bruk for senere, sier Rossehaug.

Her kan du lese mer om turneen og husk å melde fra om spillested i din kommune!