Skal hjelpe studentene å mestre studiene

Masterstudent Vilde Lundh Andresen skal bedre trivsels- og læringsmiljøet til nye ingeniørstudenter som prosjektleder for FYSE-ordningen.

Vilde Lundh Andresen, foto
Vilde Lundh Andresen er ansatt som prosjektleder for FYSE-ordningen, samtidig som hun har startet på en master i industriell økonomi- og teknologiledelse.

–  Jeg skal drive alt sammen og være bindeleddet mellom universitetet og coachene. Det innebærer møter med linjeledere og arbeidsgruppen som driver FYSE. I tillegg organiserer og forbereder jeg coachene som skal hjelpe studentene, sier Lundh Andresen.

FYSE står for First Year Study Environment og er et prosjekt lansert av Fakultet for teknologi og realfag. For mange kan møtet med høyere utdanning og studenttilværelsen være utfordrende, og studentene på fakultet blir derfor tilbudt å være med i en faglig fadderordning gjennom hele første semester.

Gruppene består av rundt ti studenter, og blir ledet av en erfaren student.

Tett oppfølging

Prosjektert ble er lansert for tre år siden av Fakultet for teknologi og realfag på grunn av stort frafall av studenter på første året.

– Mange studenter faller av i starten av semesteret på grunn av vanskelige fag som matematikk og fysikk. Overgangen fra videregående til å ta initiativ og være strukturert på egenhånd, kan bli stor for noen. De må jobbe jevnt og trutt, og ta tak selv. Det er nok her vi mister de fleste, sier hun.

– Vi ønsker å hjelpe studentene til å tørre å komme på campus og at de skal ha noen å gå til. Det er viktig at de trives på campus og at ordningen kan hjelpe dem til å få jobb etter endt studie. De skal føle på mestring etter første året, slik at de ønsker å fortsette, sier hun.

Nyttig erfaring som prosjektleder

Lundh Andresen var en av de første coachene som ble ansatt da ordningen ble satt i gang for tre år siden. Som prosjektleder skal hun være et kontaktpunkt for coachene.

FYSE-ordningen var ikke startet da hun begynte på studiet, men hun ser at de nye studentene nå ser verdien av ordningen.

– Vi kan ikke si noe sikkert enda om flere studenter fullfører. Men, vi ser tendenser til at de som møter opp i FYSE-møtene fullfører flere studiepoeng, enn de som ikke gjør det, sier hun.

Faglig og sosialt fellesskap

33 coacher har vært på kurs og fått opplæring til å veilede de 500 ferske studentene. I tillegg til å jobbe med faglig veiledning, er det viktig å skape et sosialt fellesskap i gruppene.

– Det legges opp til sosiale aktiviteter for at studentene skal bli kjent med hverandre. Det er opp til hver enkelt coach hva de vil gjøre, men de kan for eksempel ha pizzamøter eller dra på quiz på Bluebox. De følger også opp dersom studentene ikke møter på FYSE-møtene, sier hun.