Sikresiden.no: Din hjelper i nøden – og når du er usikker

Sikresiden.no hjelper deg til å unngå å havne i krisesituasjoner, men er samtidig en ressurs du kan hente konkrete framgangsmåter fra om du plutselig står midt oppe i en krise og ikke vet hva du bør gjøre for å løse situasjonen.

Sjekker du ut Sikresiden.no, kan du bygge ekstra sperringer mot hacker-haiene som gjerne angriper dine nettsider. (Illustrasjon Thomas Andersen)

Sjekker du ut Sikresiden.no, kan du bygge ekstra sperringer mot hacker-haiene som gjerne angriper dine nettsider. (Illustrasjon Thomas Andersen)

Første steg: Sikresiden kommer kjapt opp når du googler.

In English: https://www.sikresiden.no/en

Hva gjør du for eksempel om du har åpnet en e-post fra banken din, som du plutselig skjønner at er et hacking-forsøk og at nå ligger du an til å bli blakk ei stund framover? For ikke å snakke om hva du burde gjort for å unngå å havne i den situasjonen, i etterpåklokskapens lys.

Sikresiden.no er laget spesielt for universitets- og høyskolesektoren, og tar opp sikkerhetsproblematikk som er spesielt relevant for denne gruppen. Samtidig er sikresiden.no smekkfull av råd og tips fra førstehjelp til personvern og forskningsetikk – for å nevne noe.

Alle må være med

- Alle som studerer eller jobber ved UiA må kunne grunnprinsippene for informasjonssikkerhet. Det er et felles ansvar å beskytte informasjonen vår, og det betyr at alle må gjøre sin del av jobben, sier informasjonssikkerhetsleder Anette Thorkildsen Osaland.

Andre steg: På Sikresiden.no får du spørsmål om å laste ned appen - se nederst på bildet. Trykk på spørsmålet, så laster den seg inn på mobilen.

Si ifra-siden – som ligger i det røde feltet i toppen av alle nettsider på UiA.no – kan du si fra om flere forhold, blant annet om du mistenker brudd på informasjonssikkerheten.

Hvis du får en e-post som du synes ser tvilsom ut, la være å åpne den – men send den til spam@uia.noså blir den tatt hånd om med det samme.

Last sikresiden-appen ned på telefonen

Sikresiden.no er et oppslagsverk for hva du bør gjøre om du kommer opp i situasjoner der du må handle raskt, men er usikker på hva de skal gjøre. Da er det kjekt å ha tilgang til siden på mobiltelefonen, som de fleste har med seg over alt.

Om appen ikke legger seg på førstesiden på mobilen umiddelbart, har den lagt seg inn blant de andre appene du har. Trykk på appen der den er plassert, så får du spørsmål om du vil ha den på førstesiden. Svar ja, så har du den lett tilgjengelig. Husk at du kan være stresset når du trenger den. Og så blir den jo lett å finne så du kan lese litt på den forebyggende delen i et ledig øyeblikk.

Sikresiden.no er også leksikon for hva du bør gjøre for å forebygge at du havner i en krisesituasjon. Eller for å forhindre at du selv gjør noe som fører til at du utløser krise hos andre – for eksempel at du bryter andres opphavsrett. Mange har gått på en smell i forbindelse med bildebruk på nettsider, for eksempel.

Lær sikkerhet med korte videoer

Sikresiden.no har opplæringsvideoer også – sjekk i menyen øverst til høyre på siden – klikk på de vannrette stripene.

Hvis du går inn på «Materiell» finner du fem filmer i norsk- og engelsk-språklig utgave under tilbudet om dropsesker og klistremerker.

Hvis du går inn på «Sikkerhetsmåneden 2019» finner du sju kjappe e-læringskurs: Korte tekster på fire-seks linjer pluss illustrasjonsbilde som du klikker deg bortover. Enkelt og greit. Har du appen på førstesiden på mobilen din kan du ta et e-kurs mens du venter på bussen.

Legg merke til at i toppen av siden er det to valg: "Når noe skjer" til venstre er krise-delen, og der går alt i rødt - selve krisefargen. (Men bak de røde ikonene er skriften lettfattelig svart.) "Forebyggende"-knappen til høyre har svart skrift, og her er det svart skrift og svarte ikoner for hele innholdet. Det vil si normale forhold og normal puls når du slår opp. Men innholdet er tilberedt på lettfattelig måte, akkurat som i krise-delen. Legg også merke til at du har de tre akutt-nødnumrene nederst på skjermen. De henger der så lenge du er inne på sikresiden.no