Jump to main content

Si din mening om studiet!

I dag, tirsdag 13. oktober får alle landets 2. og 5. års studenter invitasjon til å delta på NOKUT sin nasjonale spørreundersøkelse om opplevd studiekvalitet.

Undersøkelsen spør studentene hva de mener om:

• Studie- og læringsmiljø
  • Arbeidslivsrelevans
  • Undervisning og veiledning
  • Vurderingsformer
  • Læringsutbytte
  • Motivasjon
  • Studieinnsats
  • Medvirkning
  • Praksis

Ved Universitetet i Agder jobber vi aktivt for å oppnå en god svarprosent gjennom samarbeid med fagmiljøene, STA, markedsføring i sosiale medier og premiering, fordi:

• høy svarprosent på ditt universitet og ditt studieprogram gjør stemmen til deg og dine medstudenter tydeligere
  • dine meninger er viktig i arbeidet med å heve studiekvaliteten nasjonalt og lokalt
  • jo flere som svarer, jo bedre informasjon får universitetet om kvaliteten på UiAs studier
  • vi vil at flest mulig studieprogrammer skal få nok svar til å vises på studiebarometeret.no

I 2014 ble undersøkelsen fra NOKUT sendt til rundt 2.600 studenter ved UiA.

Kun hver tredje svarte, noe som er under landsgjennomsnittet på 42 prosent.

For universitetet er en god svarprosent like viktig som selve svarene, og vi håper derfor at dere som mottar undersøkelsen tar dere tid til å svare.

Studiebarometeret blir viktigere

Svarene universitetet får fra studentene gjennom Studiebarometeret har lenge vært viktige signaler i styringen av universitetet. Ifølge forslaget til statsbudsjett for 2016 skal nå også Kunnskapsdepartementet bruke disse svarene ved tildeling av midler til universiteter og høgskoler.

Dette gjør det ekstra viktig at flest mulig studenter svarer, slik at flest mulig stemmer blir hørt i arbeidet med fremtidens utdanning.

Trekker ut gavekortvinnere

Som en ekstra motivasjon trekkes det ut ti UiA-studenter som får gavekort på kr 500,- hver.

I tillegg er alle studenter nasjonalt med i trekningen av 10. stk gavekort på kr 5000,-.

Man må selvfølgelig ha gjennomført hele undersøkelsen for å være med i trekningen.

Fakta om Studiebarometeret

• Sendes ut fra 13. oktober