Ser psykisk helse med nye øyne

– Vår forståelse av psykiske helseproblemer er i endring, og vi må alle være villige til å se en gang til på hva dette er i vår tid – og hvordan vi kan hjelpe.

Foto av Anders Johan Andersen med boken
NY BOK: Anders Johan W. Andersen med fagboken der han gir et nytt og tidsriktig bidrag til forståelsen av psykisk helse og psykisk helsearbeid i Norge.

Det sier Anders Johan W. Andersen, tidligere leder ved UiAs institutt for psykososial helse og nå dekan ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, som startet 2018 med å utgi bok om nettopp dette. Boken har han kalt Psykisk helsearbeid – en gang til.

Forsiden av boken Psykisk helsearbeid - en gang til

– Psykiske helseproblemer er et bevegelig mål som endres med både tid, sted og kultur. Det gjør at beskrivelser av psykisk helse er vanskelig å kategorisere en gang for alltid. De endres, og må derfor stadig utfordres både teoretisk og praktisk, sier forfatteren.

Samfunn og kultur

I boken peker Andersen på at vår forståelse av psykiske helseproblemer er annerledes i dag enn før. Der man tidligere mente at psykiske helseproblemer i stor grad kunne forklares medisinsk og psykologisk, oppfattes dette i dag i større grad som problemstillinger med utgangspunkt i blant annet samfunn og kultur.

Se også: Bidrar til bedre praksis

Kampen om anerkjennelse

– Psykisk helse er noe du og jeg og alle andre har. Det handler om tankene og følelsene dine, og om folks opplevelser av å ha det bra eller ikke. Det vi ser nå er at dette henger mer sammen med folks opplevelser av tilhørighet og anerkjennelse enn før. Kampen om anerkjennelse er kanskje det som preger dette fagfeltet mest akkurat nå, i vår tid, sier han.

– Slik var det ikke på 1950-tallet. Da var andre begreper og en annen tenkning i fokus, og menneskers sjelelige problemer ble søkt løst gjennom inngripen i kroppen. Og drømmen om at medisiner ville kurere psykiske lidelser var mer levende enn i dag. Dagens medisin er anerkjennelse av ulikheter, skreddersøm og individuell tilrettelegging.

Ny forståelse

I boken forsøker Anders Johan W. Andersen å gi noen svar på hvorfor det er viktig å snakke om psykisk helse, hva psykisk helse og psykiske lidelser handler om og hvordan det er mulig å hjelpe mennesker som sliter med psykiske problemer.  Ved hjelp av historieforskning, teoretiske analyser, policydokumenter og sin egen erfaringskunnskap, gir han et nytt og tidsriktig bidrag til forståelsen av psykisk helse og psykisk helsearbeid.

Presenteres i Sørbok 6. februar

Boken Psykisk helsearbeid – en gang til lanseres offisielt i Gyldendals lokaler i Oslo mandag 19. mars. Men før den tid presenteres den på UiA tirsdag 6. februar i Sørboks lokaler på Campus Kristiansand – der forfatteren også vil være tilstede.