Jump to main content

Se UiA-studenter fremføre Ukrainas nasjonalsang

18 musikkstudenter fra ulike land fremførte sin egen instrumentalversjon av Ukrainas nasjonalsang, 10. mars i Vrimlehallen.

18 musikkstudenter fremførte sin egen instrumentalversjon av Ukrainas nasjonalsang.

- Dette er vårt uttrykk for støtte til frihet, uavhengighet og fred i Ukraina og i resten av verden, sa student Jagiello-Stanowski, da han introduserte orkesteret og fremførelsen.

Sammen med 17 andre musikkstudenter ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved UiA, inviterte han studenter og ansatte til å vise sin støtte til Ukraina i Vrimlehallen på Campus Kristiansand.

En oppfordring om solidaritet

Etter at krigen brøt ut, har de jobbet med en instrumentalversjon av den ukrainske nasjonalsangen, som oversatt fra norsk har tittelen "Ukraina er ikke død, heller ikke dens frihet og ære".

Studentene kommer fra Kosovo, Slovakia, Tyskland, Polen, Kina, Nederland og Norge. De hadde også med seg noen lærerne fra instituttet.

Rektor Sunniva Whittaker var også invitert til å si noen ord, hvor hun takket studentene for initiativet.

- Dette er en forferdelig situasjon for oss alle - for studenter, akademikere, og hele befolkningen i Ukraina, men også for befolkningen i Russland og Hviterussland, som alle er ofre for myndighetenes handlinger. Våre tanker går til alle som lider akkurat nå, sa hun.