Se allmøtet på video

Onsdag 26. august var det digitalt allmøte ved UiA. Her ser du opptak fra allmøtene på norsk og engelsk i sin helhet. De varer i 19 minutter (på norsk) og 12 minutter på engelsk.

Kantina er også et område der smittevern-meteren ofte er skrumpet inn. Samtidig setter mange seg på umerkede plasser. Husk at det bare er plassene som er merket med grønt som skal brukes. Det betyr også at stoler ikke skal flyttes til andre bord enn de som de er plassert ved. Det er lett å glemme seg, men hvis vi får Covid-19-smitte risikerer vi at kantina og campus blir stengt og tom. Det er det få - om noen - som ønsker.

Allmøtet ble holdt som et ledd i de felles anstrengelsene for å holde UiA åpent – vi er sårbare, og få eller ingen studenter eller ansatte ønsker seg tilbake til vårens digitale tilværelse. Men veien dit kan være kort, viser tilstandene nå ved NHH, HVL og UIB – eller Grim ungdomsskole, for den saks skyld.

Ros, ris og renhold

I møtet var det to sentrale temaer som ble tatt opp av de tre innlederne: Rektor Sunniva Whittaker, universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og sikkerhetsleder Jan Egil Heinecke:

Først: Ros til de fleste ansatte og studenter: Korona-tiltakene blir tatt på alvor. De aller fleste forstår konsekvensene av å ikke overholde smittevernreglene. Folk er flinke til å sprite hender og holde avstand.

Deretter: Det er et problem at studentene står for tett i vrimlehallen på Campus Kristiansand og i foajeen på Fønix kino. UiA har forsøkt å redusere smittefaren ved å flytte forelesningene i B1 018 og B1 006 et kvarter fram til hel time for å unngå opphopning med de øvrige auditoriene, men det er fremdeles for mange som holder for liten avstand. Samtidig er det viktig at auditoriene blir tømt rekke for rekke, som i et fly. Foreleserne er flinke til å si fra, er tilbakemeldingene – men en god ting kan åpenbart ikke sies for ofte.

I tillegg er det flere temaer som blir berørt – renhold, dørstoppere og at alle forelesere må huske å sette mikrofonen til lading når de er ferdige med forelesningen, så neste foreleser får full-ladet utstyr.

(Det kan ta litt tid før videoen er lastet opp)