Satte farge på byen

Sjelden har noe studentarrangement i UiA-regi satt så mye farge på Grimstad som Colorfestivalen lørdag 22. august.

God stemning og masse latter i løypa

Fint vær og tre tonn fargepulver skapte god stemning i Grimstad.

– Helt rått, var Agderpostens korte kommentar til det fargerike arrangementet som mer enn noe annet klarte å markere Grimstad som en studentby overfor lokalbefolkningen.

Nærmere 2 000 studenter og innbyggere i Grimstadregionen løp eller gikk gjennom den fem kilometer lange løypa i byen. Ingen hadde noen som helst ambisjoner om å slå noen rekorder. Underveis stod det mange fargevakter som mer enn gjerne overøste deltakerne med fargepulver.

Farge med melsmak

Etter hvert ble deltakerne både gule, blå, grønne og fiolette. Fargevaktene hadde mye å ta av – arrangørene hadde bestilt hele tre tonn fargepulver.

– Det smakte tørt som mel, sa en av dem som fikk noe av det i munnen.

– Ikke noe jeg ville ha spist til vanlig, sa en annen.

Verneutstyr til alle

For sikkerhets skyld hadde arrangørene bestilt solbriller til alle deltakere slik at de skulle unngå å få pulveret i øynene. Håpet var at ingen skulle se rødt før de kom til mål. Men det var smil og lutter glede langs hele løypa.

Solbriller til alle deltakerne

Deltakerne fikk utdelt verneutstyr: solbriller i spreke farger.

Inspirert av indisk høytid

I sentrum stod folk som sild i tønne for å bivåne det elleville løpet. Festivalen er da et av de største samhandlingsprosjekter mellom studenter og lokalmiljøet noensinne.

– Vi håper å skape en universitetsby – og ikke bare en by der universitetet ligger, sier en entusiastisk leder av festivalen, Tobias Lynghaug.

Ideen fikk han i Australia.

– Egentlig stammer den fra den indiske høytiden «Holi» der deltakerne kaster farge på hverandre, fortsetter Lynghaug.

Ingen slapp forbi uten å bli fargelagt

Løypevaktene passet på at ingen slapp forbi uten å bli fargelagt.

Musikalsk avslutning

Etter at alle var kommet i mål var det konsert på Gundersholmen med artister som Droydi  Anders «Sax» Kjær, Sterkøl, Tommy Marman, Le Boeuf, Radiojam og Kongsted.

Dette blir nok ikke noe engangsforetak! Suksess er vel det eneste ordet som passer.

2000 deltakere i Colorfestival

2000 deltakere lot seg bombardere av farge langs den 5 kilometer lange løypa.

God stemning på Colorfestival

God stemning og mye latter i løypa.

Tekst og foto: Olav Breen