Jump to main content

Samspill på toalettet

Jan Bang og Jo Brodtkorb står bak den musikalske opplevelsen du får ved å besøke unisex-toalettet på Campus Kristiansand. Nå inviterer de studenter til å bidra med egne komposisjoner til lydinstallasjonen.

Toalettene på uia, foto
Jan Bang og Jo Brodtkorb er opptatt av at det ikke skal være én konstant lyd på unisex-toalettet. I utgangspunktet er det stille, og lydene aktiviseres av toalettgjestene.
Jan Bang, foto

Jan Bang

– Vi har bare fått festlige tilbakemeldinger! Det er jo litt ekstra gøy at vi gjør dette her på do, sier Jan Bang og ler.

Det er ikke første gang professoren ved Institutt for rytmisk på Universitetet i Agder har laget musikk til lydinstallasjoner. Men det er første gang han gjør det på et toalett. Det startet med at Tor Vidar Lian, driftsleder i Statsbygg, ønsket å skape wow-faktor på fellestoalettet i forbindelse med ombyggingen av vrimlehallen på Campus Kristiansand.

– Han hadde opprinnelig en ide om å lage lys. Vi koblet på lyd for å få en slags Brian Eno- effekt, der lydene skaper en dynamisk og rolig atmosfære, forteller Jan Bang.

Interaktivt lydbilde

Jo Brodkorp, foto

Jo Brodkorp

Toalettgjester på unisex-toalettet i vrimlehallen opplever nå et lydbilde i konstant forandring, gjennom lydinstallasjonen «Small Deposits». Lydene aktiveres gjennom ulike bevegelser, som at vasken skrus på eller en toalettdør lukkes.

– Noe av tanken er at en holder på oppmerksomheten gjennom tilfeldigheter. Man vet aldri hvilken lyd som kommer når en åpner toalettdøren, det blir en ny musikalsk opplevelse hver gang en går inn i rommet. Toalettgjestene utgjør et slags orkester der lydbildet er avhengig av hvor mange som er i rommet og hvem som gjør hva, forteller Jo Brodtkorb.

Han er universitetslektor og ph.d-stipendiat, og har laget selve lydinstallasjonen mens kollega Jan Bang har komponert musikken. Det er installert hele 16 høyttalere i rommet.

Plakat som henger på toalettet, foto

– Det er med andre ord ikke noe standardformat. Lyden er i konstant forandring. Vi har laget en mappe av lyder, og når du åpner en dør kommer en tilfeldig lyd fra mappen. Komposisjonen er en uendelig lek med tid og bevegelse, sier Jan Bang.

Inviterer studenter til å komponere

Nå ønsker kollegene å bruke lydinstallasjonen videre i undervisningsøyemed.

– Vi vil sende ballen videre til studentene, som igjen kan komponere ny musikk til toalettet, sier Jan Bang.

Nå som teknikken er på plass, er det ingenting i veien for å legge til lyder eller andre elementer.

– Vi trenger ikke begrense det til musikk. Hvem vet, kanskje vi kan få poesi, teater eller haikudikt på toalettet etter hvert? Sier Jan Bang.