Samler EU-forskere på UiA

En lang rekke EU-forskere fra store deler av Vest-Europa og Canada holder workshop om EU etter brexit på Campus Kristiansand onsdag og torsdag denne uken. Primus motor er førsteamanuensis Stefan Gänzle og kollegene ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.

Stefan Gänzle. Foto.
Førsteamanuensis Stefan Gänzle ved Universitetet i Agder sier utnevnelsen til EUs Jean Monnet Chair er en anerkjennelse av hele fagmiljøet ved UiA som jobber med EU-spørsmål. Foto: Atle Christiansen.

Førsteamanuensis Stefan Gänzle ved Universitetet i Agder er tildelt EUs Jean Monnet Chair for perioden 2017-2020 og bidrar til å samle EU-toppforskere for å snakke om Europas framtid etter brexit på universitetet  22.-23. november.

– Utnevnelsen er en anerkjennelse av hele fagmiljøet som jobber med EU ved universitetet. Den bidrar til at vi får utvidet vårt internasjonale nettverk av EU-forskere. I tillegg er utnevnelsen første steg på veien mot en søknad til EUs Horizon 2020-program, sier Gänzle.

Han har fem kolleger på som forsker på EU og underviser om EU-relaterte spørsmål.

– Vi er en av de få høyere utdanningsinstitusjoner i landet som kombinerer egen EU-forskning og -undervisning på bachelor- og masternivå, sier Gänzle, og viser til UiAs sommerskole som også tilbyr undervisning om EU.

Internasjonale EU-forskere til UiA

Allerede denne måneden arrangeres en internasjonal workshop ved UiA i regi av Jean Monnet Chair i samarbeid med forskernettverket UACES.

Les mer om workshopen ‘Differentiated integration in Europe after Brexit’.

Da samles eliten av EU-forskere fra Danmark, Sverige, Polen, Tyskland, Sveits, Nederland, England, Skottland, Irland, Hellas og Canada på UiA. EU-forskerne skal drøfte Europas og EUs framtid etter at britene har valgt å trekke seg ut av EU.

– Workshopen er en del av leveransen til EU i forbindelse med Monnet-utnevnelsen. I likhet med resten av de oppgavene utnevnelsen pålegger universitetet, vil også denne workshopen dreie seg om å berede grunnen for å bygge nettverk slik at vi kan sende kvalifiserte søknader til EUs Horizon 2020-program, sier Gänzle.

Flere EU-prosjekter

Jean Monnet-utnevnelsen vil ifølge Gänzle påskynde flere prosjekter som allerede er under planlegging ved UiA. Det gjelder blant annet utviklingen av et masterprogram om EU i samarbeid med partnere fra Estland, Finland, Tyskland og Sverige. I tillegg skal det utvikles en rekke nye kurs for fakultetets masterprogrammer om byer, regioner og EU.

En tildeling av Jean Monnet Chair går til universitetsansatte som underviser om EU og har spesialkompetanse på feltet. Det ligger i tildelingskriteriene at den utnevnte må gjennomføre minimum 90 undervisningstimer i året om EU, men det timetallet er Gänzle allerede oppe på.

– Jeg regner med det blir langt over 100 undervisningstimer om EU i årene framover, sier Gänzle.

Undervisningen skal gjennomføres på alle nivåer fra bachelor- til masternivå.

– Jeg skal holde også holde EU-kurs for lektorer og lærere ved videregående skoler i Kristiansand og andre steder i Agder, sier Gänzle.