Samfunnsengasjement i strategiprosessen

Hva er viktig for at UiA kan bli et samfunnsengasjert og nyskapende universitet? Dekan Kristin Wallevik utfordret representanter fra samfunns- og næringslivet til å komme med sine tanker og innspill i strategiworkshopen, torsdag.

UiAs tilstedeværelse i samfunnsaktuelle temaer gikk igjen. Anna Gunningberg (fra høyre), Kamilla Sharma, Joseph Samuelsen, Torfinn Haaland og Jill Akselsen.

– Vær mer synlige, og del kunnskapen deres med oss. Det norske folket engasjerer seg i samfunnsspørsmål, for eksempel flyktningkrisen, men det er ofte på et kunnskapsløst grunnlag. Da skapes mange fronter og polariseringer, sa Joseph Salomonsen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.

– Vi må selv bli flinkere til å få studenter inn i bedriftene, til praksis, prosjektoppgaver og sommerjobb – men mange virksomheter vet ikke om mulighetene som finnes. Inviter dere selv på bedriftsbesøk og ta med dere studentene, foreslo Torfinn Haaland fra GE Healthcare.

Flere påpekte at åpne forelesninger ute i regionen der kunnskapsrike UiA-forskere deler sine prosjekter og innsikt, kunne fremme universitetets tilstedeværelse i samfunnet. UiA bør oftere invitere bedrifter og motsatt. Mange bedrifter er mer enn villige til å være gjesteforelesere på UiA.

Nyskapende tiltak

Gruppeleder for satsingsområdet «Samfunnsengasjert og nyskapende», Kristin Wallevik, noterer innspill fra deltakerne.

– Hva med å opprette et coworking-space for studenter med en entreprenør i seg? Å støtte, veilede og fremme gode ideer, samt tilrettelegging for kommersialisering av studentprosjekter kan føre til nyskaping og verdiskaping. Kommuner og næringsliv kan trekke på kompetansen som oppstår i slike miljøer, foreslo Anna Gunningberg fra Trainee Sør.

UiA som fremtidsorientert formidler var også på agendaen. Næringslivet trenger å vite hva de må være forberedt på. Hvordan vil samfunnet se ut om 10, 20 og 30 år? Fra slik innsikt blir det også mulig å bygge mer fremtids- og dagsaktuell kompetanse hos studentene.

Har du innspill til strategien? Send inn ditt forslag

Tekst og foto: Susanne Hulda Tollerød