Jump to main content

Røsker tak i livets store spørsmål

13 dramastudenter ved Universitetet i Agder står bak teaterforestillingen Victors Inferno. Med stykket vil de få publikum til å tenke over døden og måten de lever livet på.

Stykket tar opp eksistensielle spørsmål, som død, identitet og religion. Her fra en øvelse før denne ukens forestillinger.

Tekst og foto: Ingrid Anthonsen

– Vi ønsker å ta opp tabubelagte temaer som angår alle mennesker, sier Benjamin Åteigen.

Han spiller hovedrollen Victor i Victors Inferno. Stykket har han laget sammen med sine 12 medstudenter, som alle tar bachelorgrad i studiet Faglærer teater på Universitetet i Agder (UiA). Forestillingen er en del av studentenes bacheloroppgave, og skal vises på UiArtfestival som går av stabelen på Teateret denne og neste uke.

– Det blir veldig spennende å spille for publikum på en festival med et så godt program, sier Malene Sofie M. Strømmen.

Forestillingene holdes på Teateret torsdag 24. mai klokken 21.15 og fredag 25. mai klokken 11.45.

Julie Sommer Pøyhønen sminker medstudent Inger Helen Klausen før øving.

– Våre dramastudenter har vist sine bachelorforestillinger i sentrum i mange år, men dette er første gang på UiArtfestivalen. Det er en flott mulighet til å vise egenprodusert materiale til publikum og til andre studenter på tvers av kunstfagene, sier Merete Elnan, instituttleder for Institutt for visuelle og sceniske fag på UiA.

Sektproblematikk i bibelbeltet

Malene Sofie M. Strømmen legger siste hånd på verket før øving.

Forestillingen tar utgangspunkt i Victor, en 17 år gammel gutt som er vokst opp i en religiøs sekt.

– Han tviler på egen tro, og bestemmer seg for å ta et oppgjør, sier Benjamin Åteigen, som spiller Victor.

Stykket er delvis inspirert av Den guddommelige komedie av Dante, og da spesielt Inferno-delen.

– Døden er et sentralt tema i fortellingen vår. Det er noe vi alle må forholde oss til, sier Malene Sofie M. Strømmen.
Hun spiller Victors venninne, som har brutt ut av samme sekt.

– Det er ekstra spesielt å sette stykket opp i bibelbeltet. Vi vil formidle viktigheten av å stå opp for seg selv, sier Åteigen.

Konstruktiv motstand

Studentene ble tidlig enige om å lage et eget stykke fra bunnen av.

– Det var ikke minste motstands vei, men vi ville utfordre oss selv, sier Per Christian Garseg, som spiller den onde sirkusdirektøren.
Studentene står for alt fra manus til scenografi, og legger ikke skjul på at prosessen har vært utfordrende.

–  Vi er 13 mennesker med sterke meninger, så her har alle gitt og tatt, sier Åteigen.
– Jeg har lært veldig mye om viktigheten av å jobbe strukturert og å ha en plan, sier Strømmen.
De beskriver sluttproduktet som abstrakt, fysisk, lekent og sanselig teater.

– Det kommer mye godt ut av motstand. Vi har fått et bra produkt til slutt, sier Garseg.

Per Christian Garseg, Benjamin Åteigen og Malene Sofie M. Strømmen gleder seg til å spille Victors Inferno under UiArtfestival.