Rigger seg til Kulturnatta

I et stort lokale sentralt i Storgata kan du fredag kveld oppleve en eksplosjon av farger. Det er studentene ved Fakultet for kunstfag som stiller ut under årets Kulturnatt i Grimstad.

TEGNET PÅ STOLER: Studentene Ina Martinsen og Inger Helen Haugnes viser fram stoler som de har fått barna i Villa Mathilda barnehage til å male og tegne på.

- Det er fint å få vist hva vi driver på med; å få fram og delt det som er vår egenart i kunst- og håndtverksområdet med alle som er interessert, sier førstelektor Arild Petter Andresen ved UiAs Institutt for visuelle  og sceniske fag.

Sammen med universitetslektorene Turid Myran og Tone Takle står førstelektoren bak den fargerike utstillingen midt i sentrum av Grimstad. For anledningen har de leid et stort, tidligere butikklokale med store vindusflater ut mot Storgata.

- Flott, hva? Her kan vi virkelig få boltre oss, sier han.

UT TIL FOLK: - Vi håper mange finner veien inn hit og ser hva studentene holer på med, sier førstelektor Arild Andresen og universitetslektor Turid Myran.

I lokalet viser de tre kunst- og håndverkslærerne fram en rekke arbeider utført av barnehagelærerstudenter og studenter som har kunstemner som valgfag. Studentene har i sine arbeider vært inspirert av kunstnere som jobber med primæraspekter i kunsten, som farger og former og som også leker med disse.

- Tenk Pablo Picasso, Friedensreich Hundertwasser, Bjørn Wiinblad og Paul Klee, så er du der, sier Arild Andresen.

Førstelektoren forteller også at de er på plass i Grimstad under Kulturnatta etter en oppfordring fra Grimstad kommunes kulturkontor.

- De spurte, og vi kom. Det samme har vi gjort i Arendal, på Dømmesmoen og på Campus Grimstad – for å nevne noen steder. Dette er noe vi gjør med glede, sier han.

INSPIRERT: Student Stine Elle med et flott bilde, inspirert av den danske kunstneren Bjørn Wiinblad.

Kulturnatta i Grimstad arrangeres for første gang denne helga, etter mønster av andre kulturnetter i Norge. Den går over én kveld og består av en rekke aktiviteter over hele byen. Foruten studentene i kunst- og håndverk er UiA også representert med kvantefysikk-professor Hans Herlof Grelland ved Fakultet for teknologi og realfag. Kl. 20.30 fredag kveld holder han foredrag om Regnskogen på Kulturhusgalleriet.

EGEN STOL: Stolen til student Stefan Bergan er en lise for både kroppen og øyet.

INVITERER INN: - Velkommen til oss på Kulturnatta i Grimstad, sier f.v. Arild Andresen, Stefan Bergan, Stine Elle, Ina Martinsen, Tone Takle, Turid Myran og Inger Helen Haugnes (foran) foran utstillingslokalet i Storgata.

BLOMSTERBILDE: Universitetslektor Tone Takle med et blomsterbilde studentene ved UiA har laget.

SPREK KATT: Universitetslektor Turid Myran med et studentarbeid.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen