Resultatene fra avsluttende prøve i forkurs matematikk foreligger

Som tilbyder av lærerutdanninger har UiA gjennomført et fire ukers forkurs i matematikk i sommer. 1. august var det avsluttende prøve for alle som har tatt forkurset i Norge.

Matte

Fra og med kommende studieår (2016/2017) er det innført et krav om at søkerne til lærerutdanningene må ha minst karakteren 4 i fellesfaget matematikk fra videregående skole.

Nasjonal oversikt fra Kunnskapsdepartementet viser at 25 prosent av de som gikk opp til eksamen har fått bestått forkurset i matematikk. Til sammen har 118 søkere bestått prøven.

– Fra UiA er det 12 av 34 søkere, altså 35 prosent, som har bestått kurset og dermed er kvalifisert til lærerutdanningen, sier Hanne Graver Møvig, som har koordinert forkurset på UiA.

Se oversikt over resultatene nederst i denne artikkelen.

Utdanningsdirektoratet har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet ansvaret for sensur av prøven. Kunnskapsdepartementet skal nå evaluere gjennomføring av kursene.

Les mer om forkurset på UiA.

Fakta om de nye reglene

Fra og med opptak til studieåret 2016/2017 gjelder nye opptakskrav til grunnskolelærer og 5-årig lektorutdanning

Karakterkravet i matematikk heves fra 3 til 4.

Det nye kravet kommer i tillegg til det eksisterende om 35 skolepoeng og et gjennomsnitt på karakteren 3,0 i norsk.

Opptakskravet gjelder grunnskolelærerutdanningene og 5-årig lektorutdanning.