Rektorvalg 6. - 13. mai

Valgstyret ved Universitetet i Agder lyser nå ut til valg av ny rektor ved UiA. Valgperioden starter mandag 23. februar, og selve valget holdes i perioden 6. – 13. mai

Campus Kristiansand

(English version: Announcement of the election of Rector at the University of Agder)

Fristen for å fremme kandidater er satt til onsdag 8. april.

- I første omgang håper jeg på gode kandidater og en god valgkamp. Deretter håper jeg at så mange som mulig, ja egentlig alle som har stemmerett, vil bruke denne. Valg av rektor er viktig for alle som arbeider på og er interesserte i Universitetet i Agder, sier valgstyrets leder, dekan Birte Simonsen i en kommentar til utlysningen. Det er valgstyret som er ansvarlig for gjennomføringen av rektorvalget ved UiA.

Må foreslås av 10 personer

Nytt ved dette rektorvalget er at en kandidat ikke lenger kan fremme sitt kandidatur alene. Han eller henne må foreslås av en gruppe på minst 10 personer med stemmerett.  Fra og med mandag 23. februar kl. 10.00 og fram til 8. april kl. 14.00 er det mulig å fremme kandidater.  Den nye rektoren overtar vervet fra Torunn Lauvdal 1. januar 2016, som da går av som rektor etter å ha styrt universitetet i to perioder.

En nærmere beskrivelse av fremgangsmåten og aktuelle datoer finnes i selve utlysningsteksten

Egen valgside på internett

- Mandag 23. februar oppretter vi også en egen nettside på www.uia.no. Her vil kandidatene bli presentert fortløpende. Valgsiden har også rom for diskusjoner om aktuelle saker og spørsmål til kandidatene. Også her håper vi på en god aktivitet, det er her du må følge med dersom du vil vite hva som skjer i og rundt rektorvalget, sier Birte Simonsen.