Rekordmange vil ta doktorgrad i rytmisk musikk

Hele 49 kandidater har søkt på fire stipendiatstillinger i rytmisk musikk ved  Universitetet i Agder. Søkerne kommer fra Norden, USA, Nederland, Malaysia, Tyskland, Columbia, Storbritannia, Mexico, Litauen og Russland.

Intervjuene for stillingene starter i mai, og de nye doktorgradsstipendiatene er etter planen på plass i september. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Tekst: Ingrid Anthonsen

– Dette er veldig hyggelig, motiverende og en anerkjennelse av vår utdanning og vårt fagmiljø, sier Erik Gunvaldsen.

Erik Gunvaldsen, instituttleder ved Institutt for rytmisk musikk.

Han er instituttleder ved Institutt for rytmisk musikk på Fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder (UiA). Instituttet er det eneste i Norden som tilbyr høyere utdanning i rytmisk musikk, fra bachelor til doktorgrad. Nå kniver altså 49 søkere om fire stipendiatstillinger innen rytmisk musikk.

– Interessen har vært veldig stor. Jeg har fått henvendelser fra folk over hele kloden, sier professor Tor Dybo.

Han leder doktorgradsspesialiseringen i utøvende rytmisk musikk på UiA. Disse stillingene var utlyst:

• 1 doktorgradsstipendiat i utøvende rytmisk musikk.
  • 1 doktorgradsstipendiat i utøvende rytmisk musikk med fokus på elektronisk musikk og musikkteknologi.
  • 1 doktorgradsstipendiat i rytmisk musikk med fokus på musikk og digitalisering.
  • 1 doktorgradsstipendiat i rytmisk musikk – Musikklæreren i møte med ny musikkteknologi.

Unikt ph.d-studium

Stillingene har fått søkere fra Norden, USA, Nederland, Malaysia, Tyskland, Columbia, Storbritannia, Mexico, Litauen og Russland. 32 søknader kommer fra norske søkere.

– Miljøet på rytmisk er godt kjent i og utenfor Norge, og det gjenspeiler interessen. UiA har den eneste ph.d-utdanningen i rytmisk musikk i de nordiske land, sier Tor Dybo.

Instituttet har som uttalt mål å være i forkant og ha fokus på faglig oppdatering, og har jobbet for å tydeliggjøre sin faglige profil.
– Vi har kommet styrket ut av omstillingsprosessen, og har vært flinke til å tilpasse våre studier til samtiden. Det tror jeg blir lagt merke til også internasjonalt. I tillegg har vi mange sterke lærerkrefter på instituttet, sier Erik Gunvaldsen.

Institutt for rytmisk musikk har elleve professorer og åtte førsteamanuenser.

Tor Dybo, professor og leder av doktorgradsspesialiseringen i utøvende rytmisk musikk.

– Vi har bygd opp et solid forskningsmiljø med godt grunnlag for solid veiledning av stipendiatene, sier Tor Dybo.

– Viktige for miljøet

Nå starter jobben med å ansette til sammen seks personer til de fire stillingene. Vurderingskomiteene er i gang med sitt arbeid, og aktuelle kandidater vil bli invitert på intervju 7. og 8.mai. Oppstart blir trolig i september.

– Stipendiatene er viktige for UiA. De betyr vanvittig mye for miljøet både når det gjelder interne diskusjoner, nettverksbygging og kunstnerisk og vitenskapelig forskningsproduksjon, sier Dybo.

Hittil har ni doktorgradskandidater disputert ved Institutt for rytmisk musikk, flere med nyskapende avhandlinger som kombinerer utøvende musikk og vitenskapelig tekst. Flere kandidater er også på oppløpssiden, og vil disputere i overskuelig framtid. Per i dag er 13 doktorgradskandidater tatt opp på ph.d-spesialiseringen i utøvende rytmisk musikk.

– Doktorgradsavhandlinger er spennende og viktige. De sier noe om hvilke områder vi leverer på, sier Dybo.