Rekordmange faddere tar imot nye UiA-studenter

800 faddere står klare for å ta imot de nye UiA-studentene denne uken. Universitetet har lagt alt til rette for en inkluderende studiestart.

Illustrasjonsbilde
Det er ventet rundt 5500 nye studenter ved studiestart i år. På begge campuser står godt forberedte faddere klare for å ta dem godt imot.

– Det har vært viktig å samle alle gode krefter for å gjøre studiestarten så inkluderende som mulig, ikke minst etter funnene i den landsomfattende mobbeundersøkelsen til UiA-professor Ingrid Lund, sier Kai Steffen Østensen, leder i STA.

Beate Andreassen

Beate Andreassen, leder av servicetorget og studiestartteamet på UiA.

Studentorganisasjonen i Agder (STA) tok i vår initiativ til at Universitetet i Agder (UiA), Studentsamskipnaden i Agder, Fadderordningene, SiA Helse og studiestartteamet skal satse enda mer på å skape en inkluderende studiestart for alle. Alle parter signerte en erklæring, og flere tiltak ble iverksatt.

Blant de nye tiltakene er en ytterligere styrking av fadderordningen. Studenter som ville inn i fadderstyret har måttet søke på vervene og fadderstyret har fått obligatorisk kursing for å sikre at de er godt rustet til oppgaven.

– Det har vært viktig å få inn folk som har et ektefølt engasjement. Fadderstyret har en sentral jobb i rekrutteringen av faddere og når det gjelder å formidle gode verdier, sier Beate Andreassen, leder av servicetorget og studiestartteamet på UiA.

Ny fadderplakat og ruspolicy

Årets faddere forholder seg også til en ny fadderplakat som summerer opp faddernes viktigste oppgaver, samt en egen ruspolicy som er inspirert av fadderorganisasjonen Quak! ved NTNU.

Nora Rogne

Nora Rogne, leder av fadderstyret i Grimstad. Foto: Privat

– Ruspolicyen er hjertebarnet vårt. Det er veldig viktig at ingen skal gjøre noe de ikke ønsker. Ingen skal presses til å drikke eller gjøre noe annet de ikke vil. Det skal ikke stilles spørsmål ved andres valg. Faddernes oppgave er å skape en trygg atmosfære der man kan være seg selv, sier Nora Rogne, leder av fadderstyret i Grimstad.

Alle fadderne har gjennomgått obligatorisk fadderkurs for å sikre at de får den samme, kvalitetssikrede informasjonen. På kurset ble de blant annet gjort oppmerksomme på hvor stor påvirkningskraft en fadder kan ha.

– Vi har jobbet mye for å bevisstgjøre fadderne på hvor lett det kan være å føle seg utestengt eller mobbet. Fadderne kan påvirke fadderbarn i stor grad, og har en viktig rolle for å sikre et trygt, åpent og inkluderende miljø. Det kan de gjøre ved å vise toleranse og åpenhet i faddergruppa, sier Rogne.

Årets faddere er med andre ord svært godt forberedt.

– Vi har brukt spesielt mye tid på å oppfordre fadderne til å finne på ting sammen med fadderbarna. Det er erfaringsmessig enklere å snakke sammen når man gjør aktiviteter, sier hun.

Felles fadderordning sikrer lik velkomst

Arbeidet med profesjonaliseringen av fadderopplegget har foregått over flere år. Nytt i år er at fadderordningen er felles for alle, i stedet for at man har faddergrupper knyttet til linjeforeninger.

– De nye studentene skal kunne kontakte hvilken som helst fadder og få hjelp. Alle fadderne har de samme røde t-skjortene, og den felles fadderordningen sørger for at alle får en mest mulig lik velkomst. Forhåpentligvis vil det kunne bidra til at alle studenter føler seg godt mottatt og inkludert, sier Beate Andreassen.