- Regnskap må fokusere på det som faktisk betyr noe

Mange selskaper fører investeringer i immaterielle eiendeler som utgifter, på grunn av konservative revisorer. Dette er en praksis som svekker regnskapets relevans, og det er behov for å tenke nytt, mener dosent Terje Heskestad ved Handelshøyskolen ved UiA.

Dosent Terje Heskestad, foto.
Terje Heskestad er dosent ved Handelshøyskolen ved UiA.

Han skal holde et foredrag om temaet for flere hundre revisorer fra hele landet, og har stor tro på at kunstig intelligens vil gjøre revisoryrket mer interessant.

- Det er mange selskaper i dag som investerer i det som kalles immaterielle eiendeler. Det kan være patenter, innovasjon eller ny teknologi, for eksempel. Men i de finansielle rapportene føres dette ofte som en kostnad, på grunn av konservative revisorer. Det blir en enkel løsning å føre det kun som penger ut av selskapet, istedenfor å forsvare verdien av en investering, sier Heskestad.

Hva brenner et selskap for?

Han skal holde sitt foredrag ved Den norske Revisorforenings konferanse på Gardermoen torsdag 6. september.  Han har deltatt på konferansen flere ganger i samarbeid med Deloitte, verdens største revisjons- og konsulenthus.

- Å investere i patenter og innovasjon blir stadig vanligere, og vi vil se mer av det i årene fremover. Da kan ikke revisorene bare ta enklest mulig vei ut når de finansielle rapportene skal skrives. Hvis du ikke kan se hva et selskap satser på og brenner for i regnskapet, da har regnskapet liten betydning, sier han.

- Mer rom for analyse

Revisoryrket er et av yrkene som mange regner med vil bli automatisert av kunstig intelligens, men Heskestad ser helt annerledes på det. Tvert i mot mener Heskestad at dette er en «gladnyhet».

- Det å analysere og fortolke et regnskap er noe en datamaskin i begrenset grad kan gjøre. Mye av det repetive ved jobben vil helt klart bli automatisert, men det gir jo all mulighet til å rette fokuset mot det som betyr noe – nemlig å utarbeide relevante og informative rapporter som skaper en merverdi for brukerne av finansielle informasjon. Finansielle rapportering må fokusere på det som faktisk betyr noe – ikke formalia og annet som har begrenset nytteverdi, sier Heskestad.