Regnbue-paradis på Campus Grimstad

Regnbuens farger symboliserer UiAs vektlegging av mangfold og inkludering. Et regnbue-paradis er nå malt inn i asfalten like foran hovedinngangen Campus i Grimstad.

Benedicte Nordlie og Olea Nordset ved regnbueparadiset, foto
Benedicte Nordlie (t.h.) og Olea Nordset er leder og nestleder i Studentorganisasjonen i Agder og var de første til å prøve det ut. Foto: Tobias Honganvik Andersen.

De to første som tok paradiset i bruk er Benedicte Nordlie og Olea Nordset, leder og nestleder i Studentorganisasjonen i Agder. Mitt i et korona-stengt campus fikk de prøve det nye paradiset foran hovedinngangen.

– Vi har nå fått vårt mangfolds-paradis og jeg håper at når campus igjen yrer av folkeliv at alle vil bruke paradiset før de går på forelesning og slik vise at vi vil ha en mangfoldig student- og ansattmasse her på UiA, sier Nordlie.

Regnbue-paradiset er kommet i stand etter at en fotgjengerovergang i regnbuens farger ble åpnet ved Campus Kristiansand sommeren 2019.

– I Grimstad var det ikke samme mulighet til å male en fotgjengerovergang, så vi har lett etter noe vi kunne uttrykke i regnbuefargene og nå er paradiset på plass. Det skal være et tydelig signal om du som kommer til UiA er på vei inn i vårt fargerike fellesskap, sier rektor Sunniva Whittaker.

Tidligere UiA-rektor Frank Reichert tok initiativ til fotgjengerfeltet i Kristiansand.

– Jeg er glad for at UiA med dette viser sin forpliktelse til mangfold og inkludering. Å legge inn lekesymbol som dette paradiset midt foran vår high-tech-campus i Grimstad er en flott påminning om at når livet og forskningen er seriøs må det også være plass for lek og kreativitet, sier Reichert.

Professor i sexologi, Esben Esther Pirelli Benestad gleder seg stort over paradiset i Grimstad og alle fargene. Hen har følgende assosiasjon til regnbueparadiset:

Kan vi forestille oss et fargeløst paradis?

Nei! Alle nyanser må være med

Skal vi få et paradis med fred.

På UiA er paradiset midt iblant oss.

Vi er åpne for alle farger.

Velkommen inn, og hopp og lakk

og tusen takk!