0
Hopp til hovedinnhold

Racerbilen til studentene tar form

Motoren er i hus. Chassis og rammeverk er 3D-tegnet. Til sommeren er målet å ta prisen som beste nykommer i den store Formula Student-konkurransen på Silverstone-banen i England.

DESIGNET: Leder Andreas O. Wæhle og teknisk sjef Kristoffer S. Hesselberg i studentforeningen Align Racing viser frem 3D-modellen av formelbilen. Utpå nyåret starter arbeidet med å bygge.

DESIGNET: Leder Andreas O. Wæhle og teknisk sjef Kristoffer S. Hesselberg i studentforeningen Align Racing viser frem 3D-modellen av formelbilen. Utpå nyåret starter arbeidet med å bygge.

Andreas O. Wæhle

Andreas O. Wæhle

Så langt går alt etter planen. Folk er ivrige og står på. Det er utrolig moro, sier mekatronikkstudent Andreas O. Wæhle.

Fra lånte lokaler i den nye MIL-labben på Campus Grimstad leder han studentforeningen Align Racing; et team på 64 studenter fra flere studieretninger på UiA i arbeidet med å bygge en racerbil som skal være ferdig til sommeren.

Se også: Inviterer til racerbil-eventyr (m. video) HER!

I andre etasje er et tyvetalls dataarbeidsplasser er opprettet. Der skapes alle deler av bilen i 3-D. I etasjen under oppbevares den nyinnkjøpte motoren, som utpå nyåret vil danne muskelen når bilen skrus sammen til en kraftfull enhet.

- Her kommer og går folk hele tiden. Det er flest ingeniørstudenter, men også økonomistudenter fra Kristiansand og andre bil- og motorinteresserte studenter fra begge steder som bidrar der de kan. I det hele tatt er det liv og røre rundt hele prosjektet på en måte som virkelig imponerer, sier Andreas O. Wæhle.

SNIKTITT: Slik ser den ut nå, 3D-modellen av racerbilen som UiA-studentene skal konkurrere med i England til sommeren.

SNIKTITT: Slik ser den ut nå, 3D-modellen av racerbilen som UiA-studentene skal konkurrere med i England til sommeren.  

Ikke bare fart som gjelder

Formula Student-konkurransen i England er den største av sitt slag for ingeniørstudenter i verden. Den gikk av stabelen første gang i 1998, og de siste årene har rundt 150 lag fra universiteter og høgskoler verden rundt deltatt. Fra Norge har team fra NTNU og fra Universitetet i Stavanger deltatt tidligere.

Selve konkurransen foregår i perioden 11. til 15. juli neste år. Og selv om billøpet på Silverstone står sentralt, er det er på ingen måte dette som avgjør plasseringen. Oppgaven består kanskje mer i å utvikle og lage en prototype for en enkeltseters racerbil for autocross eller sprint racing, og presentere den til et hypotetisk produksjonsfirma. Bilen må være rimelig å lage og enkel å vedlikeholde. Og den må være pålitelig, med høy ytelse når det gjelder akselerasjon, bremsing og håndteringskvalitet. En rekke tester blir gjennomført.

Andre kvaliteter som det legges vekt på er design, ingeniørfaglig utmerkelse og drivstofforbruk.  Som en del av konkurransen må teamet også demonstrere logikken bak forslaget sitt samt vise at det kan støtte en levedyktig forretningsmodell for både utvikler og produksjonsfirma.

DRIVKRAFTEN: En gammel motorsykkelmotor fra 2003 skal sørge for kraften i bilen. Økonomisjef Stian Vestbye, sjåfør Øyvind Eriksen og mekaniker Simon Hus viser den gjerne fram.

DRIVKRAFTEN: En gammel motorsykkelmotor fra 2003 skal sørge for kraften i bilen. Økonomisjef Stian Vestbye, sjåfør Øyvind Eriksen og mekaniker Simon Hus viser den gjerne fram.

Motorsykkelmotor

Drivkraften i racerbilen fra Agder er en 600 ccm stor Suzuki-motor, tatt fra en 14 år gammel road-racer motorsykkel kjøpt fra Sandefjord. Motoren står i dag i en kasse, ribbet for ledninger, slanger og løse deler. Men utpå nyåret begynner arbeidet med å bygge den om og tilpasse den til bilen.

- Det er godt å ha motoren i hus. Men det skal bli bedre å komme i gang med ombyggingen, sier mekaniker og mekatronikkstudent Simon Hus.

Den største ombyggingen består i å strupe motoren fra dagens ytelse på 120 hestekrefter, ned til 60. Slik er konkurransereglene.

- Det gjør vi ved å halvere luftinntaket. For å få det til så effektivt som mulig, har vi blant annet konstruert – foreløpig i 3D - et eget firearmet inntaksrør som vi håper vil fungere som ønsket, sier mekanikeren.

RACERBILSJÅFØR: Ingeniørstudent Øyvind Endsjå Eikså må foreløpig holde kun i rattet. – Det blir neppe noe kjøring før til våren, men jeg gleder meg til det, sier han.

RACERBILSJÅFØR: Ingeniørstudent Øyvind Endsjå Eikså må foreløpig holde kun i rattet. – Det blir neppe noe kjøring før til våren, men jeg gleder meg til det, sier han. 

Fem sjåfører

Til å kjøre bilen har teamet utpekt hele fem sjåfører. En av dem er Øyvind Endsjå Eikså, til daglig ingeniørstudent i Grimstad, men også kjent fra flere NM-runder i motorsporten drifting, en sport som for øvrig dannet utgangspunktet for den kjente filmen The Fast and the Furious: Tokyo Drift.

-  Foreløpig har vi jo ikke så mye å gjøre. Vi har jo ingen bil ennå. Men utover våren og forsommeren blir det nok mer fart i sakene. Men vi har jo rattet, selvsagt. Det har vi selv designet, sier han.

Budsjett på 860 000 kroner

Studentene forteller også at selv om arbeidsinnsatsen gjøres gratis, så koster det å være med. Deler, verktøy, reisen til England og andre utgifter gjør at de har et foreløpig budsjett på 860 000 kroner. Pengene forsøker de å skaffe til veie via sponsorer. Til nå har de fått inn rundt halvparten, blant annet fra UiA og Fakultet for teknologi og realfag.

- Universitetet har vært gavmilde. Men vi trenger fortsatt mer penger. Akkurat nå er vi inne i en fase der vi arbeider for å få hovedsponsorer. Vi håper virksomheter og næringslivet i Agder kan bistå. Vi mener jo selv at prosjektet er både stort og flott, og noe som det vil være vel verd å kunne assosiere seg med for mange, sier økonomisjef Stian Vestbye.

Årets nykommer

Align Racing-leder Andreas O. Wæhle poengterer også at mye av gleden med å delta ligger nettopp i det: Å delta. Men det er også et visst konkuranelement i det hele. 

- Ja det er jo klart. Noe annet ville vært rart. Men målet er ikke å vinne hele konkurransen. Det ser vi på som litt for vanskelig første gangen. Husk på at mange av de som er med, har vært med mange ganger før. Vårt mål er derfor å bli årets nykommer. Det har jeg mer tro på at vi kan klare, sier han.  

I 2017 var det teamet fra londonuniversitetet Queen Mary som fikk prisen for beste nykommer i Student Formula-konkurransen. Et intervju med dem kan du lese HER!

ALIGN RACING-TEAMET: Her er studentene samlet til gruppebilde. 64 studenter bidrar til byggingen av racerbilen fra UiA. (Foto: Stian Rognhaugen)

ALIGN RACING-TEAMET: Her er studentene samlet til gruppebilde. 64 studenter bidrar til byggingen av racerbilen fra UiA. (Foto: Stian Rognhaugen)

I ARBEID: Studentene har fått låne lokaler på MIL-labben. Her fra rommet  i andre etasje.

I ARBEID: Studentene har fått låne lokaler på MIL-labben. Her fra rommet  i andre etasje.

FÅR BRUK FOR UTDANNELSEN: - Noe av det beste med å være med på dette er at vi får ta i bruk veldig mye av det vi har lært i utdannelsen, sier rammeverk-konstruktør og masterstudent i mekatronikk Cecilie Hansen. Her sammen med (bak f.v.) leder for hjulopphenggruppa og mekatronikkstudent Tonje Kristina Bakke, og økonomiansvarlig og siviløkonom-/informatikkstudent Charlotte Øverbekk.

FÅR BRUK FOR UTDANNELSEN: - Noe av det beste med å være med på dette er at vi får ta i bruk veldig mye av det vi har lært i utdannelsen, sier rammeverk-konstruktør og masterstudent i mekatronikk Cecilie Hansen. Her sammen med (bak f.v.) leder for hjulopphenggruppa og mekatronikkstudent Tonje Kristina Bakke, og økonomiansvarlig og siviløkonom-/informatikkstudent Charlotte Øverbekk.

TEAMBYGGING: - Vi har en bit hver som vi bidrar med. Det skaper samhold og gjør det moro å være med, sier Jørgen Anker Olsen som arbeider med utformingen av pedalene til racerbilen. Her sammen med Simon Hus, Jørgen Benum, Harald Ivarson Moldsvor og Preben Honerød-Bentsen.

TEAMBYGGING: - Vi har en bit hver som vi bidrar med. Det skaper samhold og gjør det moro å være med, sier Jørgen Anker Olsen som arbeider med utformingen av pedalene til racerbilen. Her sammen med Simon Hus, Jørgen Benum, Harald Ivarson Moldsvor og Preben Honerød-Bentsen.

Send studiet på mail