Qunyong Xie disputerer på kinesisk business-ledelse

Qunyong Xie har studert hvordan ledelsens makt har direkte innflytelse på og samhandler med omgivelsene for å påvirke egenkapital-graden i kinesiske firmaer i utlandet.

Xie Qunyong disputerer med avhandlingen "Managerial Power and Entry Mode Choices of Emerging Market Firms - Evidence from Chinese Listed Firms". (Foto: Privat)

Avhandlingen har fem hovedkapitler, der forskjellige ledelsesmodeller blir analysert. Qunyong Xie har fulgt doktorgradsprogrammet ved Handelshøyskolen ved UiA med spesialisering i International Management.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Managerial power in Chinese firms abroad

This thesis as a whole explores how managerial power directly influences and interacts with contextual factors to influence ownership mode choices (the choice of high- or low-equity in foreign subsidiaries) of Chinese firms abroad.

The thesis includes one introductory chapter and five individual papers.

The introductory chapter mainly explains why this thesis focuses on ownership mode choice, managerial power and the Chinese context, introduces the five papers and describes the sample and data.

Paper1 examines the direct effect of CEO tenure and how some organizational factors moderate this effect; paper 2 examines how CEO ownership interacts with some governance factors to have impact; paper 3 explores how board size can interact with some governance factors to influence ownership mode choice.; paper 4 examines the interaction effects of CEO power and joint venture experience obtained in inward FDI; while paper 5 tests how firm age, firm size and CEO tenure each can interact with CEO political connection to influence ownership mode choice.

Each paper focuses on different kinds of managerial power, applies different theories and makes different contributions.

The thesis as a whole is based on an eclectic theoretical framework that describes the direct effects of decision makers, firm internal environments and firm external environments and the interactions effects between the three factors, and thus it makes a broad theoretical contribution.

The choice of emerging markets (such as China) as the research context also makes some empirical and theoretical contributions.

Disputasfakta:

Kandidaten: Qunyong Xie ble født i Kina 20. august 1971. Han tok Bachelor of Engineering ved Wuhan University of Technology og MBA ved Hong Kong University of Science and Technology. Ved UiA har han vært ph.d-kandidat ved Handelshøyskolen ved UiA. I dag er han lærer ved et kinesisk universitet.

Prøveforelesning og disputas finner sted i auditorium CK B2 003.

Dekan Sigbjørn Sødal leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Tirsdag 8. september 2015 kl 10:15

Oppgitt emne for prøveforelesning: Theories and Empirics on Chinese Firms going global

Tid for disputas: Tirsdag 8. september 2015 kl 12:15

Tittel på avhandling: “Managerial Power and Entry Mode Choices of Emerging Market Firms - Evidence from Chinese Listed Firms”.

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Shaomin Li, Old Dominion University, Virginia, USA

Annenopponent: Dr. Helen Hu, Melbourne University, Australia

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Roy Mersland, Handelshøyskolen ved UiA

Veileder i doktorgradsarbeidet var professor Otto Andersen, UiA.