QR-koder for bedre smittesporing

Auditorier og klasserom har fått QR-koder på hver sitteplass, mens grupperom og spesialrom har fått QR-kode på døra. Målet med dette er at færre blir satt i karantene om det oppstår en smittesituasjon.

QR-koder

Sitteplasser i auditorier og klasserom er merket med individuelle QR-merker, mens grupperom og spesialrom har fått QR-merke på døra. Hvis alle studentene bruker QR-kodene kan vi unngå at mange som ikke blir definert som nærkontakt må gå i karantene ved smitteutbrudd.

Det er bare kommuneoverlegene i Kristiansand og Grimstad som kan beslutte at noen skal gå i isolasjon eller karantene, mens UiA hjelper med å identifisere klasser eller grupper som kan ha vært i nærheten av den som kan være smittet.

Slik bruker du QR-appen for Korona-registrering:

Første gangs bruk:
  1. Last ned «NOA oppmøte" fra AppStore/Google Play
  2. Velg «Logg inn med Microsoft».
  3. Logg på med brukernavn@uia.no og UiA-passordet ditt.
  4. Velg «Godta» for å godkjenne Apptillatelse til NOA
  5. Gi samtykke til smittesporing

Registrer plassering:

1. Start «NOA»
  2. Velg «Sjekk inn med kamera»
  3. Skann QR-kode på plassen (event. tast kode manuelt)
Det er svært viktig at du klikker på «Logg inn med Microsoft» og brukernavn@uia.no og ikke med «student» – ellers havner du i cyberspace.

Følg instruksjonene videre.

Registreringen gjør du bare én gang, senere holder det at du tar bilde med kamera i appen av QR-koden på sitteplassen eller døra. (Se punktene under "Registrer plassering:")

Dataene lagres i 3 uker før de blir slettet automatisk.

Føre var-holdning

Det er mye kan være og kanskje her, men UiA har valgt å kjøre en føre var-linje. Det innebærer at vi er raske til å gå over til digital undervisning for studieemner der en mulig smittet har deltatt. Den raske reaksjonen tror vi at er en av årsakene til at UiA-studentene har sluppet ganske billig unna Covid-19 hittil.

Vi er ekstra glade for at studentene tar smitterisikoen på alvor, og melder fra raskt at de kan være smittet, slik at UiA kan reagere kvikt. Dessuten er vi svært fornøyde med at studentene tar smittevernet på alvor, og sitter på oppmerkede plasser, spriter hender ofte og holder avstand.

Forbedringspunktet er kantina – det er lett å glemme at meteren er 100 centimeter når en sitter sammen i hyggelig lag.

Alle sitteplasser i auditorier og klasserom er merket med individuelle QR-merker.

Stor gevinst med QR-koder

Tenk deg at du sitter på forelesning i det største auditoriet. Så er det en der som blir testet for mistanke om Covid-19-smitte, får positivt svar – og blir satt i isolasjon.

Før jul ville alle som satt i auditoriet blitt satt i karantene i ti dager av kommuneoverlegen, etter at smittesporerne hadde funnet fram til dem.

Nå ville det være mulig å spore de som satt i nærheten av den som ble satt i isolasjon – det vil si innen en radius på to-tre meter. De ville bli satt i karantene i ti dager. Men resten av studentene i auditoriet ville slippe karantene, og kunne fortsette å komme til campus som før.

Forutsetningen er naturligvis at alle er flinke til å bruke QR-koden. De som ikke bruker den, kan i det tenkte tilfellet bli ilagt karantene, om de ikke klarer å overbevise smittesporerne om at de ikke var til stede på forelesningen eller satt så langt unna den som er smittet at det ikke utgjør noen fare.

Her må det straks legges til at når UiA gir oversikter over studentene som deltar i et emne, eller bruker QR-kodene for å se hvem som satt hvor, blir det behandlet som taushetsbelagte personopplysninger, og bare delt med kommunehelsetjenesten i sikre kanaler.

Fra venstre Julie Nilsen, Christian Goul og Vidar Moen i Driftsavdelingen hadde jobben med å QR-merke Campus Kristiansand.

Oppdatert 19. februar 2021 med mer detaljert instruksjon i hvordan en logger seg inn på appen første gang.