Jump to main content

Prøv deg som brannslokker

SIKKERHETSMÅNEDEN: Drømte du om å bli brannmann eller -kvinne? Eller er du livredd for brann i heimen? Onsdag får du sjansen til å slokke vaskeekte flammer på campus!

HMS-ØVELSE: Her får studenter testet brannslokkingsapparater under et tidligere HMS-kurs. Dette er nå obligartorisk for TekReal-studenter, og for flere institutter ved Helse- og Idrettsvitenskap. Senioringeniør Thor Mo ved Fakultet for teknologi og realfag viderefører og -utvikler HMS-kurset. (Foto: Helge Wehus)

Brannvesenet både i Kristiansand og Grimstad stiller med flammer og håndslokkere, slik at alle som vil kan få prøve seg, både ansatte og studenter.

Onsdag tar det fyr

• Begge campuser holder slokkeøvelsen mellom klokka 11 og 14, onsdag 27. oktober.
  • I Grimstad blir øvelsen holdt ved bygglaben, ved inngang D2.
  • I Kristiansand blir øvelsen holdt på plenen mellom bygg J (Niels Henrik Abels hus) og bygg I (Ketil Moes hus).

- Vi vet at de som har fått prøve seg på å slokke brann er langt tryggere på hva de skal gjøre om de kommer opp i en virkelig brann-situasjon, sier Helge Wehus.

Han er HMS-rådgiver og assisterende sikkerhetsleder ved UiA, og har hatt flere HMS-kurs blant annet med brannslokking for teknologistudentene. Wehus er kontaktperson for øvelsen i Kristiansand, HMS-kollega Roger Fromreide er tilsvarende i Grimstad.

Sekundene - og øvelsen - teller

- Brannvesenet er opptatt av at slike øvelser fungerer godt forebyggende. Når det tar fyr teller sekundene. Jo før noen setter i gang slokkingen, desto større er muligheten for å slå ned flammene, og sjansen for at brannen får alvorlige konsekvenser minker. Når en har øvd seg med en håndslokker under betryggende forhold, vil man kunne slokke brannen fortere og mer effektivt, slår Helge Wehus fast.

Sjekk videoen før du går ut og prøver deg. Den er satt sammen som smakebiter av flere lengre videoer på hvert av temaene. I videoen får du også litt nyttig krise-kunnskap, blant annet om hjerte-lunge-redning. Videoen er laget av Gunvor Helling ved UiAs mediesenter, og blir brukt som introduksjon til HMS-kursene for studenter og ansatte. Den tar 121 sekunder.