Prispenger blir til gode opplevelser

Rundt 160 spente og engasjerte barnehagelærerstudenter var mandag samlet til fagdag med kjente bildebokkunstnere. Agnes-Margrethe Bjorvand brukte midler fra Utdanningsprisen hun fikk i fjor til arrangementet.

Agnes-Margrethe Bjorvand arrangerte bildebokdag for barnehagelærerstudentene. (Foto: Privat)

Agnes-Margrethe Bjorvand arrangerte bildebokdag for barnehagelærerstudentene. (Foto: Privat)

Bakgrunnen for arrangementet var at Bjorvand ønsket å skape gode opplevelser for studentene sine.

En gave til studentene

Forfatter og forsker Agnes-Margrethe Bjorvand fikk tildelt Utdanningsprisen ved UiA i november i fjor.

Prispengene skal bidra til tiltak som fremmer læringsmiljø eller studiekvalitet. Bjorvand ønsket at pengene skulle komme studentene til gode på en konkret måte, i form av opplevelser.

- Følelser, opplevelser og humor skaper engasjement, sier hun.

- Denne bildebokdagen var først og fremst en gave til studentene.

Bildebokkunstnerne (fra venstre) Camilla Kuhn, Gro Dahle og og Lisa Aisato. (Foto: Privat)

Inviterte kjente bildebokkunstnere

Seminaret var et lukket arrangement forbeholdt barnehagelærerstudenter.

Bjorvand hadde inviterte bildebokkunstnerne Camilla Kuhn, Lisa Aisato og Gro Dahle, som alle fikk én time hver til å holde spennende foredrag for studentene.

Det var godt oppmøte og godt engasjement i salen og de aller fleste ble til veis ende.

- Jeg har fått mange gode tilbakemeldinger i ettertid, både fra studentene og gjestene.

Mange engasjerte barnehagestudenter. (Foto: Privat)

Bildebøker viktig pensum

Bjorvand er selv bildebokforsker, og dette ble da et naturlig tema for arrangementet.

- Når man kobler bildebokforsker og barnehagelærerutdanner med penger, da kan det fort ende opp med en bildebokdag som denne.

I tillegg er bildebøker også sentralt pensum ved barnehagelærerstudiet.

Lisa Aisato signerte bøker for studentene. (Foto: Privat)

Prispengene kommer studenter til gode

Kun  én del av pengepremien ble brukt til dette arrangementet.

Deler av pengene har også gått med til å invitere andre gjesteforelesere til universitetet, samt til å sponse en klassetur til Astrid Lindgrens Vimmerby. Ikke rart turen gikk dit - Agnes-Margrethe Bjorvand er en internasjonalt kjent Astrid Lindgren forsker.

Se også:

Agnes-Margrethe Bjorvands Facebook-side: