Pris for beste vitenskapelige artikkel

Thomas Hundhausen, førstelektor ved Universitetet i Agder, vant prisen for fjorårets beste vitenskapelige artikkel i tidsskriftet Bioingeniøren.

- Det var en hyggelig overraskelse å vinne, sier Thomas Hundhausen, som sammen med førsteamanuensis Audun Slettan og to tidligere bachelorstudenter, Nancy Lacsamana og Uraiwan Tedenes, skrev den prisvinnende artikkelen. Bioingeniøren er et vitenskapelig tidsskrift som har et opplag på 6500, og gis ut 10 ganger i året.

Hundhausen er spesialist i immunologi og transfusjonsmedisin og førstelektor ved Universitetet i Agder.

Ifølge jurien var artikkelen «Aktuell, velskrevet og med klar konklusjon».

- Prisen er en anerkjennelse for bioingeniørutdanningen på UiA, og avdeling for medisinsk biokjemi ved Sørlandet Sykehus, sier Hundhausen.

Som belønning ble gruppen også hedret med en liten pengepremie på 5000 kr.

Billigere DNA-analyser

Artikkelen RHD-genotyping ved bruk av allelspesifikk «Loop-mediated isothermal DNA Amplification stod på trykk i marsutgaven, og beskriver en studie hvor forfatterne prøvde ut en ny metode for å teste DNA. Metoden kalles LAMP.

Prisvinnerne f.v. Thomas Hundhausen, Audun Slettan, og tidligere bachelorstudenter Nancy Lacsamana og Uraiwan Tedenes.

Med LAMP kan man kopiere DNA fra noen ganske få molekyler til enorme mengder, slik at det lettere kan analyseres. Fordelen er at man ikke trenger dyre og avanserte maskiner noe som gjør DNA-analysene billigere og mindre kompliserte.

Testing under graviditet

Artikkelen indikerer at LAMP kan være følsom nok til å kunne brukes for å bestemme rhesus-blodtype, blant annet hos foster under graviditet.  Dersom mor er rhesus negative og fosteret er rhesus positivt, kan dette føre til komplikasjoner hos foster. Prenatal rhesus genotyping er allerede etablert på nasjonal nivå i noen andre land som Nederland og Danmark.

- LAMP-metoden tyder på å være enklere, med lavere krav til avansert teknisk utstyr og kompetanse enn metodene som er etablert for rhesus genotyping per i dag, sier Hundhausen.